Få återförsäljare uppmärksammar kunderna efter att de har placerat sin beställning. I bästa fall har återförsäljaren en logotyp på förpackningen och en medskickad broschyr, alternativt en wellpapplåda med tryckt tejp. Unboxing-upplevelsen ger en möjlighet som är fri från konkurrerande företag och influenser att kommunicera med kunden i dennes hemmiljö.

Valet av ytteremballage är lika viktig, det behöver vara en snabb process vid packning samtidigt som det ska skydda men även se bra ut hos slutkonsument. Första intrycket av förpackningen kan både sänka och höja förväntningarna. Det gäller alltså att fokusera på förpackningslösningar som hjälper återförsäljaren att skapa minnesvärda uppackningsupplevelser.

Skapa ett värde

Att överföra företagets varumärkesvärde kan kännas omöjligt för en del webbshoppar. Det kräver användning av resurser som kanske inte finns på plats och lämnas då oftast åt sidan. En förpackning har flera möjligheter att stärka kundens upplevelse av både varumärket och varumärkesvärdet. Med förpackningar går det att ge kunderna en multisensorisk upplevelse och den bör gå i linje med varumärkets utseende, beröring och känslan av själva uppacknings upplevelsen. Ett exempel på uppackningsupplevelser där förpackningen är en förlängning av varumärket och målgruppen är Apple. iPhone 7 har i skrivande stund ungefär 12 900 000 uppladdade videos på YouTube av företag, influencers och kunder i blandade åldrar över hela världen.

Fånga ögonblicket

Forskning visar på att människor som högt sociala varelser ständigt söker bekräftelse från dess omgivning. Människor använder sociala medier för att dokumentera, visa inköp och förpackningar varsomhelst och när som helst på ett övertygande sätt. Bilder med produkter sätts i miljöer som bäst svarar på konsumentens behov, välbehag och ändamål. Företag investerar stora resurser för att ta fram e-handelsförpackningar som spelar en central roll i konsumentens självförverkligande process och förmågan om att övertyga som i dagens samhälle är viktigare.

Konsten att lyckas fånga konsumentens uppmärksamhet inom 1 minut är svårt för många varumärken idag. Ta tillfället i akt att engagera konsumenten och främja varumärket!

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.