Det vanligaste är att vi fokuserar på att få så många besökare som möjligt till vår webbplats. Men när du väl fått dem dit, hur gör du för att de ska göra det du vill? Att de går från besökare till kund? Gillar din Facebooksida? Eller anmäler sig till ditt nyhetsbrev? Den här artikeln handlar om att skapa värde på din webbplats utifrån de besökare du redan har – konverteringsoptimering.

Så, vad är konvertering?

Med en konvertering menas något som gör att en besökare förvandlas från en anonym gäst till någon som ger dig ett värde. Vad värdet är varierar beroende på vad du gör och har också olika betydelse för dig. Det är viktigt att inse att det finns olika grader av konvertering och att de har olika värde i reda pengar. Nedan listar jag några vanliga konverteringstyper:

  • Köp, besökaren går in på din webbshop och gör ett köp. Generellt en mycket bra konvertering för alla webbshopar.
  • Leads, besökaren går in och presenterar sig med namn, telefon, mail osv och beskriver sitt behov. Detta gör att besökaren blir personifierad och man kan fortsätta bearbeta personen med mer traditionella metoder.
  • Anmälan till nyhetsbrev, besökaren ber om mer information från er, guldläge för kommande sälj/lead.
  • Likes på din Facebooksida eller fler följare på Instagram

Och egentligen allt som skapar värde för dig idag eller längre fram.

Börja med att fundera på vad konvertering är för dig och din webbplats!

Vart finns problemen på din webbplats?

Nu har vi förhoppningsvis listat ut vad vi vill att besökarna ska göra på vår webbplats, nästa steg är att lista ut vad som hindrar dem från att göra det vi vill? Här är några viktiga punkter:

  • Har besökaren en chans att förstå vad syftet med webbplatsen är? Vad förväntar sig besökaren att vi vill att hen ska göra? Handla? Fylla i formulär? Läsa en massa bra information? En tydlig design som stärker syftet med webbplatsen är en förutsättning för god konvertering. Visa på tydliga CTA (Call To Actions) så att besökaren får bra guidning i vad vi vill att de ska göra.
  • Är innehållet relevant för besökarna? I teorin kan du göra en stor reklamkampanj som drar in helt fel målgrupp, de kommer aldrig att tycka att informationen på din webbplats är relevant och kommer då heller aldrig att konvertera. Lär känna dina besökare genom ex Google Analytics, statistiken från din Facebooksida, eller gör en webbenkät. Vilka är egentligen mina besökare och vad förväntar de sig att finna på webbplatsen?
  • Identifiera flaskhalsar. Ofta finns det speciella steg i en process som är mer kritiska. Det kan vara:
    • En otydlig kundvagn eller att det är svårt att hitta kassan.
    • Kanske har webbplatsen inte https i kassan och besökarna blir osäkra
    • Eller så saknas en tydlig köpknapp inne på produkten.
    • Kanske ser webbplatsen inte alls bra ut i en tidig version av Internet Explorer som har 5 % av trafiken.
    • Fungerar webbplatsen alls i mobiltelefon och surfplattor? 

Ofta kan man få ut en hel del information av det här slaget genom att analysera statistiken i Google Analytics där man kan se vilka utgångssidor man har eller om man har dålig konvertering i mobil eller vissa webbläsare. Har du en webbshop rekommenderar jag att sätta upp spårning för E-handel eller konverteringstunnlar (conversion funnels) för att se var i en process som kunden hoppar av.

Förbättra konverteringen

När vi nu har en del idéer kring varför besökarna inte konverterar så bra som de borde är det dags att börja förbättra konverteringen. Själva arbetet med optimeringen har några viktiga grundprinciper:

1. Sätt upp en riktigt bra mätning så att du tydligt kan se om konverteringen minskar eller ökar. Jag rekommenderar målspårning med Google Analytics, vilket relativt enkelt att sätta upp och använda.

2. Gör en förbättring! Viktigt, testa inte flera saker samtidigt om utgångsläget inte är helt katastrof. Det blir väldigt svårt att se om det man optimerar ger effekt om man skruvar på flera saker samtidigt. Avsätt testperioder för de saker du vill optimera som är avgränsade.

3. Se till att ha trafik innan, under och efter test. För lite data ger inget trovärdigt resultat och vi kan inte dra några slutsatser av det.

4. Använd A/B-tester. Hälften av besökarna får en grön köpknapp, de andra får en röd. Hur påverkar det konverteringen? Med A/B-tester kan man testa små ändringar under samma period utan att påverkas av andra parametrar som säsong, löning eller andra faktorer som inte har med webbplatsen att göra.

Mätning och uppföljning

Under allt arbete med konvertering gäller det att hålla koll på sin data. Vad mäter vi och varför? Vad är våra nyckeltal som vi behöver följa extra noga? Använd Google Analytics, gå gärna en kurs i vad man kan göra med Analytics, det är ett djupt och brett verktyg och om du lär dig att hantera det kommer du att få ut mycket nyttig information om din webbplats.

Lycka till med att öka konverteringen på din webbplats!

Christian Paulson, Webbyrån Noboxsolutions

 

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.