Något som däremot växt mer är e-handlare som inte känner någon oro, från 55 procent under före lansering till 64 procent nu efter. På frågan om hur det kommer påverka e-butiker infinner sig även där en mer etablerad trygghet hos e-handlarna. Andelen som tror att det kommer innebär något negativt har minskat från 24 till 19 procent. Och de som tror det är positivt har dubblats, från fem till tio procent. Den uppmärksammade lanseringen har också fått hälften att svara att de inte tror det kommer påverka alls, en siffra som växt från 36 procent i början av året till 51 procent nu.
Lästips: 10 vassa tips hur du säljer mer i din webbutik
– Resultatet visar överlag att oron hos e-handlarna har minskat och fler ser det dessutom som något positivt. Sverige har idag en stabil e-handelsmarknad som går bra och vad vi sett på andra marknader är främst hur Amazons etablering har ökat e-handlandet i stort. Den medieuppståndelse kring lanseringen och de märkliga produkttexterna har säkerligen också stärkt e-handlare i att inte känna någon större oro. De företag som bör känna oro är däremot de som inte har någon digital handel, det är främst där Amazon kan komma in, göra stor skillnad och ta marknadsandelar, säger
Emma Lindgren, expert på digital konsumtion, Svea Ekonomi.
Inga åtgärder i sikte
På frågan om vilka åtgärder som svenska e-handlare kommer göra i sin webbutik är det tydligt att det inte blir så stor förändring. Hälften svarar att de inte kommer anpassa sin e-handel. De vanligaste åtgärderna är dock att anpassa hemsidan, utöka marknadsföringen och att sluta avtal med Amazon.
Från undersökningen: