CupoNation har undersökt de genomsnittliga sökvolymerna – vilket innebär hur många personer som söker på en viss term på Google – för begreppet ”Alla hjärtans dag present” i Sverige. Detta begrepp speglar de personer som är intresserade av att i någon form handla på dagen. Sökvolymen i februari år 2010 var 31 000 och 2015 låg den på 44 250 samma månad, vilket är en ökning på cirka 43 procent. CupoNation har därefter genomfört en regressionsanalys baserat på dessa sökvolymer, vilket möjliggör en estimering för genomsnittliga sökningar i februari 2016. CupoNations prognos för i år att sökvolymen kommer att vara 44 500 – en ökning på nio procent från förra året. Dessutom går det att utläsa att det finns ett större intresse för fenomenet i Sverige, då sökvolymen i de andra nordiska ländarna är betydligt lägre. I Finland befann den sig på 5400 både 2014 och 2015, medan Norge och Danmark har väldigt låga volymer. När det gäller sökningarna endast för ”Alla hjärtans dag” utmärker sig också Sverige med genomsnittliga sökningar på 450 000 i februari 2015 jämfört med 246 000 samma period året innan. Företaget gjorde en liknande prognos inför Black Friday i november 2015, där siffrorna i slutändan visade sig var korrekta (cirka 450 000 sökningar i Sverige för november månad).
Enligt en rapport från Svensk Handel är Alla hjärtans dag den högtid som, för handeln, har ökat mest i betydelse de senaste åren. Den sätter ett tydligt fokus på butikerna och, likt vissa andra högtider, involverar den inte lika många rabatter och reor. Nästan 50 procent av dagligvaruhandlarna anser dessutom att det är en essentiell dag för handeln. En undersökning av Tradera från 2013 visar även att svenskarna i snitt spenderar 122 kronor på Alla hjärtans dag-presenter. Över 4 miljoner rosor brukar säljas under dagen, men utvecklingen de senaste åren har visat att Alla hjärtans dag inte endast handlar om försäljning av blommor och choklad längre. Nu köper konsumenter även presenter till sina vänner och grannar eller till personer som möjligtvis har hjälpt dem på olika sätt. CupoNation har även kunnat utläsa den ökade betydelsen, då intäkterna under Alla hjärtans dag-veckan förra året ökade med 22,5% jämfört med en vanlig vecka.
- Alla hjärtans dag brukade endast handla om blommor och choklad. Därefter har dagen rört sig mot restaurang- och biobesök och de typiska upplevelsepresenterna. Intresset har nu ökat snabbt i Sverige och det är en av de största dagarna där man utbyter presenter under året. Det finns många likheter med julen, eftersom shoppingen sprider ut sig över veckorna innan Alla hjärtans dag. Det påminner dessutom om Black Friday då det är ett anammat koncept som har ökat i popularitet. Alla hjärtans dag är inte en av de största försäljningsdagarna inom e-handeln, men effekten den har på försäljningen i februari är väldigt direkt och imponerande, säger Mads Bukholt, Mangaging Director Nordics på CupoNation.