Här kommer fem tips:
Tipsa dina tidigare kunder i förväg
Tidigare och framför allt lojala kunder som har registrerat sig för ert nyhetsbrev är intresserade av vad ni har att erbjuda. Använd nyhetsbrevet för att tipsa dem i förväg om vilka erbjudanden ni kommer att ha under Black Friday, så hjälper ni dem att landa på er webbplats under rea-dagarna i stället för hos andra leverantörer av liknande varor via Google. Lojalitetsbonus ökar också denna potential.
Välj rea-varor med omsorg
Fokuset för Black Friday är specialerbjudanden, därför är det viktigt att noggrant välja rätt produkter för dina kampanjer. Se inte helgen endast som en möjlighet att bli av med hyllvärmare. Har ni några aktuella storsäljare, eller kanske produkter som ligger särskilt bra i tiden? Dessa tillsammans med potentiella julklappar passar särskilt bra att ha erbjudande på under Black Friday. En titt på tidigare år kan hjälpa: Vilka av dina produkter sålde särskilt bra under perioden? Har du lagt märke till en trend under det senaste året som du kan hoppa på även i år?
Annonsera
Annonsera dina erbjudanden offensivt i sociala medier så att så många som möjligt känner till dem. Ändra din hemsidesbanner och hänvisa till kampanjer, eller lägg till bildreglage på startsidan och populära undersidor för att marknadsföra specialerbjudanden. Var också tydlig mot dina kunder om tillgänglighet och leverans.
Skapa en landningssida med dina erbjudanden
Skapa en egen målsida för alla erbjudanden. På så sätt hamnar de mer i förgrunden och det blir lättare för rea-sugna kunder att hitta fynd.
Fundera över om Black Friday är rätt för ditt varumärke
Det kanske låter kontraproduktivt, men kan löna sig. Samtidigt som många söker rabatter så finns det ett ständigt ökande antal människor som vill handla mer medvetet, ifrågasätta produkternas ursprung och är intresserade av dessas inverkan på samhälle och miljö. Om ditt företag har en tydlig hållbarhetsprofil kan Black Friday vara ett bra tillfälle för att positionera er mot överdriven konsumtion, exempelvis genom att stänga din webbshop under dagen och uppmana till ett köpfritt dygn, speciella sälja second-hand-föremål eller rekonditionerad elektronik. Har ni en målgrupp som gillar hållbarhet och medveten konsumtion kan en sådan åtgärd säkert få din målgrupp på ett positivt humör.