Instagram är tveklöst en av de kanaler för digital marknadsföring som växt snabbast i popularitet de senaste åren. Tidigare användes Instagram framförallt av yngre människor men Instagram fortsätter att växa i popularitet varpå inte bara den som vill marknadsföra sig till en yngre målgrupp kan tjäna på att anamma trenden med Instagram.
Idag har Instagram över en miljard aktiva användare per månad vilket innebär att endast Facebook (och Youtube) är större, räknat i antalet aktiva användare per månad.
Utöver det enorma antal användare man kan nå ut och marknadsföra sig till, är framförallt enkelheten en utmärkande framgångsfaktor. Dessutom kan även entreprenörer med små medel använda Instagram för att attrahera, engagera och slutligen konvertera sina följare till kunder.
Till skillnad från marknadsföring via traditionella kanaler (tidskrifter, TV, radio etc.) och även övriga sociala medier (Facebook, Linkedin, Twitter) kan Instagram med fördel användas utan någon större arbetsinsats. Allt som behövs är en bild och ett par #hashtags för att nå ut till en enorm mängd potentiella följare.
Trots att Instagram är enkelt att använda och erbjuder möjligheten att nå ut till en stor publik undrar du säkert: “... men hur gör jag för att tjäna pengar Instagram..?”
Att tjäna pengar på Instagram
Att använda Instagram för marknadsföring kan vara ett bra alternativ för den som vill nå ut till en stor grupp potentiella kunder. Även den som endast har ett par tusen följare på Instagram kan faktiskt tjäna pengar hemifrån genom att konvertera följare till att bli kunder. Men hur gör man om man inte har någon produkt eller tjänst att sälja?
Låt oss nu ta en närmare titt på vilka kommersiella möjligheter som finns med Instagram.
1. Har du en grupp följare? Då har du en marknad.
Siffror visar på att Instagram hade över en halv miljon influencers i början av 2019. Idag finns det även många svenska influencers som har miljontals följare och som professionellt jobbar med marknadsföring via Instagram.
Det är inte ovanligt att influencers får betalt av företag för att marknadsföra deras tjänster via “sponsrade inlägg”. Det kan helt enkelt ske genom att de använder eller visar upp en produkt i ett inlägg på Instagram vilket i sin tur bidrar till större medvetenhet och försäljning av produkten i fråga.
Men hur gör man om man endast har en mindre skara följare på Instagram?
Även den som inte är en känd influencer kan marknadsföra andra företags produkter & tjänster via Instagram. Många framgångsrika marknadsförare på Instagram profilerar inte sig själva. De göder istället sin publik med innehåll som de vet uppskattas av deras följare. Det kan vara allt från träning, mat, resor till konst, dans eller vad som helst.
Missa inte: 9 pålitliga sätt för att få fler följare på Instagram
Hitta en nisch på Instagram
Det viktiga här är att du nischar dig mot en specifik grupp följare på Instagram. Även om dina följare utgör en mindre grupp om endast ett par tusen personer kan du alltså tjäna pengar via sponsrade inlägg/händelser eller indirekt marknadsföring. Den enda skillnaden mot kända influencers är att du med stor sannolikhet på egen hand behöver ta kontakt med dina potentiella sponsorer.
Låt säga att du exempelvis stimulerar dina följare med bilder och filmklipp om idrott. Ta då kontakt med exempelvis arrangörerna för ett kommande idrottsevenemang eller tävling och erbjud möjligheten till att marknadsföra eventet.
Möjligheten att med riktad marknadsföring nå ut till ett par tusen potentiella kunder per månad kan vara av stort värde. Det handlar bara om att se möjligheterna, kontakta potentiella samarbetspartners/sponsorer och ta betalt för dina tjänster att marknadsföra en överenskommen tjänst eller vara.
Använd en förmedlingstjänst
Om du har svårt för att komma på vilka företag som skulle kunna vara intresserade av ett eventuellt samarbete, då kan du helt enkelt vända sig till en förmedlingstjänst. Det finns flera plattformar som förmedlar denna typ av tjänster.
Genom att använda en plattform kan du välja vilka produkter och tjänster du vill marknadsföra från de företag som är anslutna till plattformen. En annan fördel med att använda en plattform är att det går snabbt att komma igång och du har möjlighet att testa olika typer produkter och tjänster som du vill marknadsföra på Instagram. Några av de mer populära plattformarna är:
Upfluence, AspireIQ, och Famebit.
2. Sälj produkter via en egen webshop
En anledning till att Instagram har vuxit i popularitet är på grund av att tjänsten anses både enkel att använda och lättillgänglig. Må det vara i löprundan en solig eftermiddag eller med tjejgänget en fredagskväll; med Instagram kan användare stimulera sina följare med bilder och klipp ur vardagen.
Konstigt nog är det relativt få entreprenörer på Instagram som väljer att ta steget fullt ut att marknadsföra produkter och tjänster från en egen webbutik.
Faktum är att det inte enbart är enkelt att sätta upp en egen webbshop, det går även att skapa en butik online helt kostnadsfritt. På så vis kan du testa hur det hela fungerar under en begränsad period.
Det kan förefalla vara ett stort kliv att gå från att endast underhålla sina följare med bilder och klipp till att köpa in och sälja produkter till sina följare. Många blir avskräckta av att behöva rådda med allt från inköp och logistik till att ombesörja kringtjänster såsom ekonomi och bokföring.
Faktum är dock att det finns lösningar för att även minimera ansvar för logistik och kringtjänster. Ett vanligt sätt för den som enbart vill fokusera på att marknadsföra och sälja artiklar är att leja ut hela logistikflödet till leverantörer via s.k. Dropshipping.
Det innebär att du marknadsför produkter som du tror passar dina följare på Instagram. När en av dina följare visar intresse för en produkt som de vill köpa, klickar de på en länk som går till din webbutik.
Väl i webbutiken kan de ta del av mer information, såsom leveranstider och produktinformation men även se hela ditt sortiment. Efter att din (potentiella) kund bestämt sig för att slutföra ett köp genom att betala i kassan och checka ut skapas en order. Ordern går sedan direkt till din leverantör som sedan säkerställer att produkten levereras till kunden i enlighet med de villkor som har avtalats.
Fördelen med dropshipping är att du inte behöver köpa in och lagerhålla artiklar i ditt sortiment. Du säljer endast de artiklar som du valt att marknadsföra, därefter tar leverantören över och fullföljer ordern. För varje såld artikel behåller du en procentsats eller provision på ordervärdet (i enlighet med vad som har avtalats med leverantören). Läs även mitt föregående inlägg på Företagande.se: 3 tips för att lyckas med dropshipping i Sverige.
En av de mest populära webshopar som finns att tillgå på marknaden är Shopify. Plattformen är skapad för att göra det enkelt för framförallt entreprenörer och småföretagare att på egen hand sätta upp sin webbutik.
Shopify går att testa gratis under en begränsad period. Plattformen anses även vara en av de mer skalbara e-handelsplattformarna på marknaden. I takt med att du marknadsför dina produkter på Instagram och att din webbutik växer i omsättning kan du lägga till fler funktioner och appar som du kommer åt via Shopifys app market. Plattformen har även stöd för att hantera andra Europeiska länders språk och valutor. Vill du veta mer om Shopifys tjänster kan du läsa mitt blogginlägg om Shopify, där jag gör en mer djupgående analys av plattformen.
Genom att använda Shopifys e-handelsplattform som redan är integrerad med färdiga portallösningar för dropshipping, kan du importera produkter för dropshipping direkt in i din webbutik för att sedan låta marknadsföra dessa på Instagram. Shopify har exempelvis en egenutvecklad app, Oberlo, som är avsedd för just detta ändamål.
Appen går att använda kostnadsfritt. Du kommer åt tusentals produkter som du kan marknadsföra på Instagram och sälja direkt i din webshop helt utan varulager eller kostnad för inköp och logistik. Om du vill veta mer om hur denna typ av app fungerar, läs då mitt blogginlägg där jag ger tips för hur man använder Oberlo på den svenska marknaden.
3. Använd en partnerlänk och få provision
Slutligen, ett av de kanske enklaste sätten är att gå med i ett partnerprogram som ger dig provision på varje såld tjänst eller vara. Fördelen med partnerprogram (s.k. “affiliateprogram”) är att det går snabbt att komma igång och testa.
Efter att du registrerat dig som partner får du en unik “partnerlänk” som du kan använda för att marknadsföra din partners tjänster eller produkter via Instagram. Vanligen måste du då först koppla en separat webbplats till ditt Instagramkonto där du exponerar de varor eller tjänster som du vill sälja. När dina följare klickar på exempelvis en produkt eller tjänst som de gillar, skickas de till din partners erbjudande via en spårningsbar partnerlänk. På så vis kan företaget som du samarbetar med följa upp och se vilka kunder som kommer till deras webbutik eller erbjudande via din unika partnerlänk.
Vid varje fullbordat köp som genereras via din länk utbetalar din partner en överenskommen provision till dig.
Partnerprogram kan dock vara svåra att tjäna pengar på utifrån ett konkurrensperspektiv. Du är med stor sannolikhet inte den enda personen som är med i det program som du vill marknadsföra och det kan vara många mer framstående influencers som marknadsför exakt samma vara eller tjänst via samma partnerprogram.
Det finns dock undantag beroende på vilken nisch du marknadsför dig inom. I vissa fall kan det vara strategiskt att välja en mindre nisch med liten konkurrens. Marknadsföring via partnerprogram kan även vara ett lukrativt koncept för den som redan har tusentals följare på Instagram.
Det finns massvis av partnerprogram du kan ansöka att gå med i. Några av de mer populära programmen med ett stort utbud av varor och tjänster att välja av är: Adtraction, Adrecord och Toluna.