Instagram är en mycket visuell marknadsföringskanal för ditt företag med en möjlighet att bygga en lojal publik som växer med ditt företag. Faktum är att över 500 miljoner Instagramanvändare använder i appen varje dag.

Men som alla sociala nätverk finns det rätt sätt att använda Instagram, fel sätt att använda den och smarta sätt att använda den på.

I det här inlägget kommer vi att visa dig hur du effektivt kan använda Instagram för att öka engagemanget och få fler följare över tid – en som är full av riktiga fans, inte inaktiva falska konton.

1. Använd rätt Instagram hashtags

Ditt mål på Instagram är att engagera din nuvarande målgrupp regelbundet och samtidigt öka ditt antal riktiga följare så de blir fler. Att lägga ut nya, intressanta och engagerande foton kommer att uppfylla det första kravet, men för att börja växa kommer hashtags vara oerhört viktigt. Att hashtagga dina foton gör det enkelt för människor som söker efter specifika termer att hitta dina foton.

Så vilka hashtags ska du använda? Precis som på Twitter och andra sociala webbplatser använder Instagramanvändare vissa hashtags mer än andra. Om du använder populära hashtags är det mycket mer troligt att du når nya användare och blir upptäckt.

Att använda hashtags är en sak, att använda rätt taggar är en helt annan.

Populära taggar kommer sannolikt att ge dig ytterligare engagemang och gilla, men de kommer inte att leda till ökat långsiktigt engagemang, nya intresserade följare, och viktigast av allt, försäljning.

Om du vill tagga dina foton ordentligt måste du hitta och använda de mest relevanta hashtaggarna. Detta betyder att du måste göra en grundlig undersökning för att se till att du använder hashtags som inte bara beskriver ditt företag utan också söks på Instagram.

För att hitta relevanta hashtags kan du använda ett gratis onlineverktyg som IconoSquare.

Du kan också hitta relaterade hashtags och deras popularitet om du söker efter något av dina målsökord direkt i Instagram-appen. Tänk på att Instagram tillåter högst 30 hashtags per inlägg. Dessutom kommer de populära orden att förändras över tid, så se till att du går igenom dina hashtaggs med några månader varsel för att se till att du använder de bästa möjliga termerna.

Du kan också ta hashtag-idéer från konkurrenter eller liknande konton, men du vill i slutändan skapa dina egna grupper av hashtags att använda som relaterar till ditt specifika konto.

Protips nr 1: Här är ett trick som vi använder för våra e-handelskunder. För varje produkt och produktkategori har vi gjort undersökningen för att se vilka som är de mest populära Instagram-hashtaggarna runt dessa. Det ger oss normaltrunt 15–20 populära hashtags för varje kategori av produkter, samt en bas på 5–10 populära taggar som beskriver företaget och produktutbudet totalt sett. Slutligen skapar vi också en lista med populära lokala och specifika hashtags som hänför sig till varumärket.

Använda hashtags i Instagram stories

Hashtagning på Instagraminlägg är givet, men du bör också använda hashtags i dina stories för att öka chansen ska ses av användare som följer den specifika hashtaggen.

Du kan använda hashtag-stickers (som hittas i Instagram Stickers-menyn när du skapar en story) eller bara hashtagga direkt i dina bildtexter.

Nu när användare kan följa hashtags har dina stories på Instagram en chans att ses av både personer som följer hashtaggen och alla som bara tittar på den.

2. Använd rätt filter på Instagram

Hashtags är inte det enda du bör vara uppmärksam på. Instagram-communityn reagerar bättre på vissa fotofilter än andra. Att använda dessa populära filter kan påverka ditt engagemang.

Här är de 10 mest populära filtren på Instagram enligt Iconosquare:

1. Normal (inget filter)

2. Clarendon

3. Juno

4. Lark

5. Ludwig

6. Gingham

7. Valencia

8. X-Pro II

9. Lo-fi

10. Amaro

TrackMaven genomförde en studie på Instagram-konton för att se hur filter påverkade engagemang och fann att Mayfair, Hefe och Ludwig drev mest interaktion.


3. Stjäla dina konkurrenters följare på Instagram

Ett av de bästa sätten att hitta och locka till sig nya följare är genom att söka efter dina närmaste konkurrenters Instagram-konton och engagera sig med deras målgrupp. Dessa människor har redan visat ett visst intresse för de produkter du erbjuder genom att helt enkelt följa dina konkurrenters konto.

Så hur stjäl du dina konkurrenters följare? Du kan stjäla dina närmaste konkurrenters följare genom att engagera dig i dem. Det finns flera sätt att engagera sig med Instagram-användare, och ju mer arbete du lägger in, desto fler följare och upprepade engagemang kommer du att få ut ur det.

De tre typerna av engagemang på Instagram är:

  • Följ en användare
  • Som ett foto
  • Kommentera ett foto

Jag körde ett test med mitt konto för att se hur mina konkurrenters följare svarade på mina marknadsföringsaktiviteter. Jag inriktade mig på en lokal konkurrent eftersom jag vet att många av hans följare var lokala. Jag la också till min stad (Malmö) i min profil för att skapa en större känsla av kännedom / flyt mellan mig som varumärke och de människor jag riktar mig till.

Jag började med att helt enkelt följa 100 av min konkurrents följare. Senare följde jag ytterligare 100 men tog också tid att gilla en av deras foton. Slutligen följde jag en tredje grupp på 100 och gillade och kommenterade ett foto från varje konto.

Här var resultaten:

  • Följ: 16% nya följare
  • Följ + Gilla: 21% nya följare
  • Följ + Gilla + Kommentar: 39% nya följare

Även om det är många variabler och testet var långt ifrån vetenskapligt, var resultaten tydliga. Ju mer du lägger in och engagerar dig i människor, desto mer kommer du få ut ur det.

4. Använd geotaggar på Instagram för lokal upptäckbarhet

Förutom hashtags kan du också göra dina Instagram-inlägg och stories synliga genom att märka din plats, antingen staden du är i eller platsen där fotot eller videon togs.

Platser har inte bara sitt eget Instagram-flöde utan också en egen story precis som hashtags som du kan bidra till när du använder platsstickers i dina egna stories.


Lokala företag får ut mest av placeringstaggar genom att regelbundet posta dessa flöden och även engagera sig i inlägg från potentiella kunder som är fysiskt i närheten.

5. Ordna dina stories i höjdpunkter

När en potentiell följare landar på din profil har du en kort tid att övertyga dem att följa dig.

Ett sätt att göra detta är att använda funktionen ”Höjdpunkter” i din profil för att organisera dina Instagram-stories på ett sätt som kommunicerar vad ditt konto handlar om.

Eftersom stories har en 24-timmars livslängd kan höjdpunkter användas för att ge dem ett andra liv och locka andra att följa dig så att de inte missar fler stories i framtiden.

Använd Story Höjdpunkter för att:

  • Skapa trailers för vad ditt konto handlar om
  • Organisera dina stories i teman (som tex länder du har besökt för resekonton)
  • Förklara dina produkter genom bilder och videor
  • Marknadsför dina produkter med swipe-up-länkar (du behöver minst 10K följare och ett Instagram företagskonto för att göra detta med dina stories)

6. Be om fler följare

Det låter uppenbart, men det förtjänar att sägas: Var inte rädd att ibland be din målgrupp att följa dig.

På samma sätt som YouTubers ber sina tittare att följa dem i slutet av sina videor, kan du också be tittarna följa dig för mer innehåll.

Ibland kanske folk verkligen tycker om vad du lägger ut på Instagram, men behöver en liten knuff innan de faktiskt följer dig. Du kan också göra det i dina bildtexter eller till och med bearbeta det i ditt innehåll genom att pitcha in vad de kommer få mer av om de följer dig eller så kan du avslöja lite av “nästa innehåll” som de inte vill missa.

7. Hoppa på trender för fler följare

När möjligheten presenterar sig kan trendämnen eller hashtags förbättra upptäckbarhet och engagemang.

Du kan till exempel rida på vågen av ett trendande ämne eller evenemang, till exempel en semester, på ett relevant sätt för att öka ditt engagemang och räckvidd och därmed få fler följare. Eller så kan du delta i en av de många hashtagfiranden som finns, till exempel #kanelbullensdag. Markera relevanta händelser i din kalender så att du kan förbereda relevant innehåll i förväg.

Var noga med att gå med i konversationen på ett meningsfullt sätt och fråga dig själv om din målgrupp faktiskt skulle uppmärksamma trenden.

8. Kör en giveaway för att locka Instagram-följare

En av de bästa typerna av kommentarer du kan få på alla sociala medier, inte bara Instagram, är en kommentar där en användare taggar en vän. Inte bara bidrar dessa kommentarer till ditt inläggs engagemang, vilket i sin tur gör det gynnsamt för Instagram-algoritmen, utan varje tagg ger dig en ny målgruppsmedlem som kom genom en rekommendation och som du potentiellt kan vinna över som följare.

Ett sätt att uppmuntra detta beteende är genom att publicera relatabelt innehåll. Ett bra sätt att få din målgrupp att tagga sina vänner är genom att köra en giveaway som uppmuntrar din målgrupp att tagga en vän och följa ditt konto.

Kom igåg att följa Instagrams riktlinjer för marknadsföring och eventuella lagkrav för att köra en tävling som gäller där du är verksam.

9. Var konsekvent med dina Instagram-inlägg

De flesta av dina följare följer inte dig för vad du publicerat tidigare utan löftet om vad du kommer att publicera i framtiden. Din målgrupp vill veta vad de kommer att få om de trycker på den följa knappen.

Att ha ett flöde med ett konsekvent tema, där du publicerar i en jämn takt, kan ha lika stor inverkan på att växa som många av de andra tillväxtstrategierna som vi har behandlat ovan.

Se din Instagram-bio och dina senaste 9 inlägg som ditt första intryck på Instagram. Kommunicerar de effektivt en viss grad av konsistens genom personlighet, filter, färger eller layout?

Faktum är att konton som gör detta ofta kan spendera mindre tid på att skapa innehåll genom att fokusera på att konvertera besökare till följare, producera textgrafik eller annat innehåll med en snabbare konvertering och effektivisera den totala produktionen av deras Instagram-innehåll.

Sammanfattning

I det här inlägget pratade vi om de mest effektiva sätten att använda Instagram för att bygga ett riktat följande, men det är inte alltid ett sifferspel. Som med alla sociala nätverk är den mest framgångsrika strategin att vara äkta och social.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.