1. Trogna fans
Det kan låta som en självklarhet, men kundfokus är A och O. Grymt nöjda kunder är ett absolut måste om man ska kunna växa. De första kunderna har man antagligen fixat själv och håller man dem nöjda stannar de inte bara kvar hos dig, utan rekommenderar dig även i sina nätverk. Det blir en ringarna på vattnet-effekt som kompletterar den professionella säljfunktion du med tiden tvingas bygga upp. Kundfokus måste inpräntas hos alla medarbetare i hela organisationen.
2. Hungriga tigrar
För att få fler kunder och kunna växa måsta ni bli fler medarbetare. Att man får in rätt medarbetare är helt avgörande. Ett tillväxtföretag behöver kompetenta hungriga tigrar, och det är superviktigt att de har rätt värderingar. Det är bara rätt medarbetare som kan säkerställa att ni får fler nöjda kunder genom att kontinuerligt utveckla konkurrenskraftiga produkter och tjänster.
3. Lyft luren
Jobba stenhårt med en strukturerad säljmetodik. Bryt ner stora mål till konkreta delmål, t ex ett visst antal bokade nykundsbesök som kommer att leda till försäljning kanske först om ett år. Glöm inte fira och kommunicera framgångar internt på vägen. Tillväxtföretag är säljorienterade.
4. Skippa styrelsen
Lägg kraft på att hitta riktigt bra bollplank som kan ge dig relevanta råd och kontaktnät. Dina drömkandidater till styrelsen har antagligen inte tid att sitta i din styrelse, men kanske i en informell rådgivande grupp. Då får du de råd som du verkligen har nytta av och styrelsearbetet blir en snabb formsak. Många överskattar styrelsen – de är medarbetarna som gör grovjobbet.
5. Spola kröken
En framgångsrik entreprenör jobbar dygnet runt och måste klara ständig oro. Tillväxt innebär risk och snabba förändringar, ständiga utmaningar och oro. Är du inte orolig så utnyttjar du inte din tillväxtpotential fullt ut. Var måttlig med alkoholen och se till att du är i fysisk topptrim så ger du dig själv rätt förutsättningar för att palla trycket.
Henrik Lepasoon är VD för Stratsys, en ledande leverantör av webbaserade lösningar för verksamhetsstyrning för företag och organisationer som effektivt och målstyrt önskar uppnå sina affärsmål. Stratsys är specialister på att analysera, formulera, implementera, utveckla och följa upp företags- och organisationers verksamhetsstyrning.