Du har läst om henne tidigare. Egle Tverijonaite är krigarprinsessan bakom Nyköpings snabbast växande företag. I vår första artikel gav hon företagande.se en exklusiv första inblick i sin kommande självbiografi. Artikeln har fått en fantastisk spridning och mycket goda vitsord, och genom den har DEKE AB fått möjligheten att växa ännu mer. För mig som förmedlare av vision och passion är det underbart att kunna använda mina färdigheter för att lyfta näringslivet på det här sättet.

Nu är Egle tillbaka, men den här gången kommer hon inte att prata om sin bok. Nu handlar det om dig som funderar på att starta en städfirma. Det här är krigarprinsessan Egle Tverijonaites bästa tips till dig som vill starta eget företag och utveckla ett framgångsrikt städföretag!

1. Vänta inte på rätt tid. Det finns ingenting som heter rätt tid. Vill du göra skillnad är det NU som gäller.

2. Vilken typ av städning vill du göra? Det finns en massa förgreningar inom städning.

3. Börja aldrig med att köpa in grejer. Många gör misstaget att köpa material och tillbehör innan de får sin första kund, men det leder nästan alltid till att du sitter med en massa överflödiga grejer. Marknadsför först, skaffa kunder och köp in grejer efter behov!

Deke AB tipsar hur du starta städfirma eller städbolag4. Det viktiga är inte hur bra eller dyra grejer du har - det viktigaste är hur bra DU är!

5. Se alltid till att ha personlig kontakt med kunderna. Var tydlig med allting. Inga överraskningar!

6. Sätt alltid ett högre pris i början. Var snäll mot dig själv! Det ger dig utrymme för specialerbjudanden, rabatter och andra kundförmåner.

7. Börja alltid med att jobba ensam. Kör så mycket du kan och orkar. Det är inte lönsamt att börja tänka på anställningar för tidigt.

8. När det börjar bli dags att anställa kan du alltid kontakta arbetsförmedlingen. De samarbetar gärna med företag som letar förstärkning, och därigenom kan du som företagare få en massa förmåner för att du är villig att ta in folk i företaget.

9. När du anställer - ANSTÄLL ALDRIG ANHÖRIGA! Om du ändå måste göra det, se till att lägga er relation åt sidan.

Se även: Att anställa från familjen - hur smart är det?

10. Håll tungan rätt i munnen. Prata aldrig skit om någon. Kom ihåg att du är ditt företag, och att det inte finns några genvägar till framgång!

11. När du har anställda i företaget, se till att du håller en sund distans till dem. Du ska naturligtvis vara snäll, men på jobbet är ni chef och anställd. Ni kan skratta över ett glas vin på fritiden.

12. Undvik förmedlingstjänster! Det kan på sin höjd fungera som dyrköpt marknadsföring, och kanske ger det dig ett och annat uppdrag, men lägg inte någon större energi på det.

Krigarprinsessan har talat. Nu vet du vad som gäller. Ut och gör Sverige lite renare nu!


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.