För övningens skull ska jag sätta mig i bankstolen =P[br][br]Syftet är inte att racka ned eller provocera, utan att få igång din tankeverksamhet och "beredskap" (samt att du inte ska inta försvarsställning =) ). En del kommer göra lite ont, men det enda som kan komma ut när processen är klar är av godo...[br][br]Du vill alltså ha "100-150 tusen" för att täcka fasta kostnader under dina tre första månader... [br][br]Min första tanke är en varningsklocka, då du inte vet hur stora dina fasta kostnader kommer bli under perioden; ändå är det den variabel som är [i]enklast[/i] att uppskatta i en startupbudget.[br][br]Är det du som står som komplementär?[br][br]Det går 13 webbyråer på ett dussin, och jag ser inget som skulle göra Soulgod, eller Soul & Design, till något speciellt. Hemsidan är inte vidare iögonfallande, och som webbyrå innebär just detta något av ett rituellt självmord. Jämför en frisör med stripigt hår, sned lugg och skabb.[br][br]Ert produktutbud skvallrar om att ni saknar fokus. Ni kan "allt, men inte vidare bra", speciellt som ni basunerar ut att era programmerare håller på utbildar sig:[br][br][b]"programmerare inom ASP, HTML, DHTML , CSS & Java, och vi håller även på att utbilda programmerare inom PHP & MySQL"[/b] - Vem tillhör målgruppen som vet vad ASP, HTML, DHTML CSS, Java, PHP och MySQL är, som dessutom INTE vet att vare sig HTML, DHTML, CSS och MySQL är programmeringsspråk, och som dessutom nöjer sig med nyutbildade programmerare? Ert teknikfokus hjälper lika mycket som det stjälper.[br][br]Jag saknar en röd tråd, en kärna, ett erbjudande som utmärker just er - återigen brist på fokus. (Inte minst för klassikern "M.M." - med mera - som avslutning i en punktlista över allt ni kan.) =)[br][br]Era texter är ogenomtänka och allt annat än säljande, och att ni inte har nån på företaget som förstår copy writing kommer begränsa er enormt jämfört med andra webbyråer. Det finns en rad andra tidbits som har direkt kontraproduktiv effekt:[br][br][b]"Kommer det ett problem, så löser vi det"[/b] - det låter som att ni ofta stöter på problem. Även om ni löser dem så väljer jag nog en webbyrå som inte stöter på problem, där jag kan känna mig (nyckelordet) [b]trygg[/b].[br][br][b]"Vi har stor erfarenhet av uppdatering av företagsprofiler, där man går in och byter logotyp och uppdaterar hemsidor, trycksaker och visitkort."[/b] - Att byta loggor, hemsidor, trycksaker och visitkort är ett [i]slutresultat[/i] av en långt mer djupgående affärsutvecklingsprocess. Er formulering låter inte trovärdig, och ni har tappat mig som kund.[br][br][b]"Detta gör att vi kan erbjuda en hemsida i valfritt språk, så att sidan exakt kan erbjudas precis som du vill ha den."[/b] - detta UTGÅR jag från som kund. Varningsklockor om ni måste trycka extra på att ni kan leverera det kunden beställer. En extra klocka också för de kunder som inte vet/kan/bryr sig om vilket språk de vill ha/behöver - de kunderna har ni antagligen redan tappat.[br][br]Företaget sysslar med:[br]* Installationer av datorer och servrar[br]* Installationer av telefoni[br]* Inköp av utrustning[br]* Medling mellan kunder och inköpare[br]* Design av "allt från tröjor och pärmar, till mer kontorsvaror såsom brevpapper, visitkort[br]och andra viktiga dokument som används mer eller mindre dagligen."[br]* Ta fram ny företagsprofil[br]* Ta fram marknadsplan[br]* "Programmering" i ASP, HTML, DHTML , CSS, Java, PHP & MySQL[br]* Marknadsföring[br]* Återförsäljning av "produkter"[br]* Upprätta maillistor[br]* Sälja bannerplatser[br]* Tryckning[br]* Portfolion skvallrar dessutom om 3D-produktion[br][br]Var och en av dessa punkter är ett affärsområde i sig, och [i]för varje affärsområde ni lägger till så tappar ni fokus, och er trovärdighet sjunker en smula.[/i][br][br]Varje affärsområde ni tagit upp är tillräckligt konkurrensutsatt som det är. Försök hitta en synergi i era kunskapsområden, och skär bort allt som inte passar in i den synergin.[br][br]Mer om erbjudande: Det står ingenting om priser eller vem ni vänder er till. Återigen: Varför ska [b]just jag[/b] ringa [b]just er[/b], precis [b]just nu[/b]?[br][br]Ska jag vara helt ärlig tycker jag det är alldeles för tidigt att gå till banken - ni har en hel del att reda ut på hemmaplan. Jag vill påstå att ert företag inte kommer att lyfta som det ser ut nu, så gör inte misstaget att flytta in i nya lokaler och starta verksamheten från stillastående. Se till att komma till rätta med fokusproblemet och få in löpande beställningar från en någorlunda upparbetad kundbas.[br][br]Som sagt, syftet är inte att racka ned eller provocera, utan att få igång en tankeprocess. Kom ihåg att det är mycket enklare för mig som utomstående att bedöma och hitta problemen.