Ditt bilmaterial kan vara kopplat till tvångsarbete och andra övergrepp
Xinjiangs aluminiumproduktion har vuxit från cirka en miljon ton 2010 till sex miljoner ton 2022. Mer än 15 procent av det aluminium som produceras i Kina kommer nu från regionen. Aluminium används i alltifrån fordonsramar till hjul och elektriskt batterifolie, som nyttjas av tillverkare i Kina och exporteras till globala biltillverkare.
“Bilföretagen känner helt enkelt inte till hur omfattande deras kopplingar i aluminiumtillverkningskedjorna är till tvångsarbete i Xinjiang. Konsumenterna bör veta att deras bilar kan innehålla material kopplat till tvångsarbete eller andra övergrepp i Xinjiang”, säger Jim Wormington, forskare och förespråkare för företagsansvar på Human Rights Watch.
Fläckat aluminium mörkas genom att blandas med andra material
Det mesta av Xinjiangs aluminium fraktas ut ur regionen och blandas med andra metaller för att tillverka aluminiumlegeringar i andra delar av Kina. När ett aluminiumgöt har smälts och mixats med andra material är det omöjligt att avgöra om det innehåller aluminium från Xinjiang. På så vis smyger sig “fläckat” aluminium in oupptäckt i de nationella och globala leveranskedjorna.
Länkarna skyms också av att aluminiumgöt från Xinjiang köps och säljs av råvaruhandlare. Glencore, en global råvaruhandlare, har avslöjat för Human Rights Watch att de köper aluminium från ett Xinjiang-baserat smältverk och uppgav att "vi erkänner riskerna med tvångsarbete i Xinjiang".
Systematisk tortyr av uigurer i Kina
Kina har tidigare förnekat övergrepp mot uigurer när de har anklagats för tvångsarbete i interneringsläger. Organisationer som FN och Amnesty International har även rapporterat att uigurer och andra muslimska minoritetsgrupper systematiskt torteras i Kina.
Enligt HRW har aluminiumproducenter i regionen Xinjiang använt arbetare från ett regeringsstöttat arbetsmarknadsprogram. Programmet ska ha tvingat uigurer och andra muslimska grupper att arbeta i Xinjiang och andra regioner.
Kina håller tyst - bojkott rekommenderas
Människorättsbrotten skulle kunna förhindras om bilproducenterna noggrant granskade sina leverantörskedjor. Mest önskvärt vore ett totalstopp gentemot leverantörer i Xinjiang, men det är naturligtvis lättare sagt än gjort.
Kina har ännu inte kommenterat anklagelserna. Tesla har meddelat HRW att de inte har hittat bevis för tvångsarbete, trots att de har synat sin försörjningskedja grundligt. Toyota har fastställt att uppgifterna ska kontrolleras och att de inte accepterar brott mot mänskliga rättigheter.