Sverige har en av Europas högsta andelar smart-tv, där 81 procent av hushållen äger en sådan enhet, och 57 procent av dessa enbart är anslutna till internet. Detta gör Sverige till den marknad med högst penetration av internetuppkopplad tv bland de länder som undersökts, däribland Storbritannien, USA och Tyskland. Denna övergång ger svenska företag en större möjlighet att nå konsumenter genom riktade annonser på plattformar som är särskilt populära, såsom Netflix, TV4 Play och Max.

Ökade kostnader driver på acceptansen för reklam

Med en växande kostnadsmedvetenhet visar studien att många svenskar överväger sina abonnemang noggrant, där hela 81 procent noga utvärderar vilka tjänster de betalar för och 42 procent regelbundet byter abonnemang baserat på aktuellt utbud. Den ökande kostnaden för streaming har skapat en öppning för reklamfinansierade modeller – något som fler svenska konsumenter nu är villiga att acceptera om det innebär lägre abonnemangskostnader. Hela 55 procent av de tillfrågade är öppna för reklam om det resulterar i billigare tjänster, vilket signalerar en stark efterfrågan på flexibla och prisvärda alternativ.

Utmaningen med reklamvariation

Trots denna acceptans visar undersökningen att 62 procent av svenska konsumenter känner en viss trötthet kring att se samma reklam upprepas. Denna reklamtrötthet öppnar för innovation och utveckling av annonsformat som kan erbjuda en mer varierad och relevant upplevelse för tittarna.

– Med moderna annonstekniker kan varumärken skapa mer varierade och konsumentanpassade annonser. Det är viktigt att vi fortsätter driva innovationer som inte bara möter konsumenternas förväntningar på tillgänglighet och kvalitet, utan även respekterar deras önskan om mindre intrång och mer relevans i den reklam de ser, avslutar Magnus Johansson, Nordenchef på The Trade Desk.

Streamingtjänster och flexibilitet som viktig faktor

När det gäller vad svenska konsumenter värdesätter mest med sina streamingtjänster, betonar undersökningen tre nyckelområden: kvalitet på innehållet, bredden i utbudet och flexibiliteten att kunna titta när och var man vill. Denna förändring skapar ett gynnsamt klimat för annonsörer som ser CTV som en effektiv kanal för att bygga relationer med en målgrupp som redan är engagerad online.

De flesta svenskar anser att ett rimligt pris för alla deras streamingtjänster totalt sett bör ligga mellan 100 och 400 kronor per månad. 28 procent ser 100-199 kronor som en ideal nivå, och lika många, 28 procent, anger 200-400 kronor som acceptabelt.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av Appinio på uppdrag av The Trade Desk och baseras på svar från 1 500 svenska deltagare över 18 år i september 2024. Resultaten ger en inblick i den digitala transformation som pågår i Sverige och hur nya konsumtionsmönster skapar möjligheter för innovation inom både streaming- och reklambranschen.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.