Telefonbedrägerier genom så kallad vishing är en vanlig form av bedrägeri där någon försöker få tillgång till bankuppgifter eller inloggningsuppgifter genom att påstå sig ringa från exempelvis en myndighet eller bank. Telefonbedrägerier är den form av bedrägerier som oroar svenskar mest, enligt en undersökning av Brottsförebyggande Rådet.
Antalet bedrägerier mot Revoluts kunder är nu på den lägsta nivån på nästan två år, trots att företaget har fått betydligt fler kunder. Men för de personer som ändå drabbas är följderna ofta förödande. Därför har företaget utvecklat en ny samtalsfunktion direkt i appen med inbyggda säkerhetslösningar som bedragare inte kan ta sig förbi.
— Telefonbedrägeri och vishing är något vi vet att många bankkunder är oroliga för. Vi vet också att det effektivaste sättet att stoppa ett bedrägeri är att avbryta bedrägeriförsöket så snabbt som möjligt innan några pengar har överförts. Det är anledningen till att vi utvecklar nya tekniska lösningar som hjälper våra kunder att stoppa bedrägerier, säger Woody Malouf, chef för finansiell brottslighet på Revolut.
— De allra flesta av våra samtal till privatpersoner kommer nu att ske via vår app, så om du får ett samtal angående ditt personliga konto från någon som påstår sig vara från Revolut, lägg ner telefonen och kontrollera via appen att samtalet kommer från oss. Genom att använda samtalsfunktionen i vår app kan våra kunder vara helt säkra på att det verkligen är Revolut de pratar med, inte en bedragare.
Revolut uppmanar fortfarande sina kunder att använda chattfunktionen när de behöver hjälp, eftersom det är det säkraste och snabbaste sättet att kontakta kundtjänsten.
Idag finns säkerhetsfunktionen tillgänglig för alla Revoluts svenska privatkunder, och tjänsten kommer snart även att bli tillgänglig för Revoluts företagskunder.