– Nittiosju procent av Oura-medlemmarna har uttryckt intresse för att förstå hur maten de äter påverkar deras hälsa, säger Tom Hale, VD för Oura, i ett pressmeddelande. – Detta partnerskap med Dexcom gör det möjligt för oss att ge våra medlemmar verktyg för att fatta informerade beslut och justera beteenden för att positivt påverka deras biometriska data och långsiktiga hälsa.
Den första app-integrationen som är resultatet av detta samarbete förväntas lanseras under första halvan av 2025.
Dexcom, som grundades 1999, är känt för sina glukosövervakningsenheter som hjälper användare att förstå hur deras livsstilsval påverkar deras glukosnivåer.
Som en del av partnerskapet kommer de två företagen att sammarknadsföra och korssälja sina produkter.
Oura, som tidigare i år meddelade att de sålt 2,5 miljoner ringar, förväntar sig att dubblera sin årliga försäljning till cirka 500 miljoner dollar under 2024. Bolaget är redan lönsamt, vilket ytterligare stärker dess position på marknaden.
Samarbetet sker samtidigt som andra aktörer, inklusive Apple, utvecklar icke-invasiva glukosövervakningslösningar. Enligt en rapport från Bloomberg arbetar Apple på en app för att hjälpa personer med prediabetes att hantera sin hälsa. Appens teknik kan i framtiden integreras i nya produkter som icke-invasiva glukosmonitorer.
Vad är Oura?
Oura Health Ltd är ett finskt hälsoteknologiföretag som grundades 2013. Deras "smart ring" som kunden har på fingret spårar sömn, aktivitet och hälsodata med hjälp av avancerade sensorer. Den mäter bland annat puls, kroppstemperatur och sömnstadier, vilket hjälper användare att förstå och optimera sin hälsa. Med en tillhörande app får man personliga insikter och rekommendationer baserat på insamlad data.