En app för allt
Alla dessa IT-tjänster är en utmaning att hantera. Om man befinner sig i en hybrid molnmiljö med flera SaaS-baserade kontrakt och abonnemang är det inte alldeles enkelt att få grepp om helheten. Likaså att veta vilken tjänst som utnyttjas mest och vad de andra i teamet använder och i vilken omfattning.
Nu måste branschen på allvar börja överväga att föra samman alla dessa tjänster och skaffa verktyg som ger bättre överblick. Om man som kund blev erbjuden en enda tjänst, en app, där man kunde köpa alla sina tjänster och samtidigt se vad man betalar, hantera sin användning och sedan använda informationen för att få koll på överlapp och vad man inte utnyttjar till fullo, skulle man troligtvis köpa den.
Konsoliderat tänkande och flexibla lösningar
Vad IT verkligen saknar är konsoliderat tänkande. Många tjänster utlovar att de kan ge en bild över multimolnresurser, SaaS-appar och samarbetstjänster, men få erbjuder en plattform med full inblick och överblick. Man kanske vet var saker är, hur de fungerar, men man måste samla och bearbeta dessa data för att kunna se helheten och identifiera överlappningar för att minimera ineffektivitet i både kostnader och resurser.
Prenumerationstjänster har blivit lättare att acceptera tack vare molnet, men nu måste det börja formas tjänster utifrån marknadens behov. Det verkliga värdet som IT kan ge en kund är flexibilitet och möjlighet att anpassa sig till förändring. Detta har inte minst visat sig nu under pandemin.
Tänka nytt , tänka rätt
Hur ser då framtiden ut för företagets IT? Jo, det man vill ha är en centraliserad miljö där det inte bara finns tjänster utan även data om hur tjänsterna används. Allt styrs via en enda plattform, det hanteras centralt och faktureras varje månad. Det ska vara möjligt att göra förändringar, anpassa efter företagets verksamhet, flytta och skala efter behov. Det är användaren som ska diktera villkoren – inte IT-systemet.
Text av Mats Ericson, Regionchef för Sverige, Danmark och Island på Nutanix