Vågar du starta? Alla entreprenörer är rädda. Men det är också den rädslan som kan driva en framåt. Zanna Metzer berättar om hur en bröllopsplanering ledde till ett bolag.
Att våga starta är det minsta men viktigaste man kan göra för att nå sin dröm.
Du som någon gång har startat ett företag vet vilka känslor som ligger bakom beslutet att våga starta. En stark känsla av att man måste försöka för att inte ångra sig i framtiden. Ett driv och en nyfikenhet som inte går att ignorera.
All osäkerhet för om man kommer lyckas med sin företagsidé eller ej och hur det ska gå rent ekonomiskt är sekundära känslor. Att våga starta är det minsta men viktigaste man kan göra för att nå sin dröm.
Rädslan för att ångra sig om man inte försöker, identifierar jag som den största rädslan för många entreprenörer. Inklusive mig själv. Många bär på en dröm om att bygga upp någonting från grunden och den drömmen kan antingen förverkligas eller läggas på hyllan.
Min företagsresa började när jag skulle gifta mig. Under bröllopsplaneringen 2015 upptäckte jag att inga av de svenska bröllopssidor som spred inspiration och tips inom bröllopsplanering tilltalade mig. Lång historia kort, två månader senare lanserade jag Sisters in Law tillsammans med min svägerska. En bröllopsblogg som idag är en av Skandinaviens största bloggar inom ämnet.
Sisters in Law började som en bröllopsblogg, men själva bloggen är idag bara en bråkdel av hela bolaget. Under åren som har gått har jag träffat flera coacher och rådgivare och många av dem har kommenterat att vårt bolag är för spretigt. Vi gör för många olika saker och har för många olika varumärken. ”Ni måste ha en tydlig affärsidé och satsa på den”. Men det sättet att driva företag har aldrig intresserat mig.
Förutom att ha en blogg driver vi även en fysisk brudbutik i centrala Umeå, har ett fysiskt bröllopsmagasin, ett annat varumärke med brudkollektion online samt ett tredje varumärke med herraccessorarer. Utöver det är vi en contentbyrå som hjälper andra företag med innehåll på sina sociala medier och hemsidor. Spretigt? Ja, kanske. Men också nödvändigt. Att ha många bollar i luften och våga starta nytt inom bolaget är positivt, då det är en hastigt föränderlig företagsvärld vi lever i. I vårt fall gynnar alla verksamheter varandra, speciellt då vi har en blogg som fungerar som den perfekta plattformen för marknadsföring för hela vårt företags ekosystem.
Spretigt? Ja, kanske. Men också nödvändigt.
De flesta av er som läser denna artikel har mest troligt redan ett företag och behöver inte våga ta det där första klivet ut i entreprenörslivet. Men kanske står du på kanten av att våga ta nästa steg. Att starta en ny gren i din verksamhet eller våga starta om och starta nytt. För Sisters in Law har det varit nyckeln - att våga starta nya grenar. Men för större bolag är det inte helt lätt att vända en hel skuta och prova någonting nytt. Det finns flera exempel på äldre bolag som säljer produkter och som ännu inte har startat en egen e-handel och som är fast i gamla sätt att driva bolag på. Och det är intressant, för det betyder att nya, mindre bolag kan ta täten.
För Sisters in Law har det varit nyckeln - att våga starta nya grenar.
För dessa stora bolag är kanske den riktiga frågan på denna artikel ”Vågar du vänta?”, istället för ”Vågar du starta?”. Beroende på bransch kan det dock vara ett svårt beslut att bredda om man inte har kunskapen som krävs för att satsa nytt. Men fundera på vad ni missar genom att inte förändra er. Läs på och våga be om hjälp.
Snabba tips till dig som funderar på att starta
Vi lever i ett land som hyllar företagsamhet och som gör det enkelt att både starta och driva. Det finns så många som vill en väl och som vill hjälpa till att utveckla affärerna. Några av dem är:
- Företagsinkubatorer. Själv satt jag på både BIC Factory och eXpression i Umeå.
- Nyföretagarcentrum.
- Företagarna.
Snabba tips till dig som funderar på att bredda och starta nya grenar i din verksamhet
- Läs på och gör din läxa. På riktigt.
- Våga be om experthjälp.
- Se till att du verkligen kommunicerar att bolaget förändrar sig. Snåla inte på marknadsföringen där.