Den franska PLM- och CAD-specialisten Dassault Systèmes har idag 7,5 miljoner användare. Programvaran hjälper företag att skapa och visualisera virtuella tvillingar av produkter, processer och verksamheter. Komplexa system – allt från fordon och städer till mänskliga hjärtan – kan simuleras med hjälp av digitala modeller.
Det pratades en hel del hållbarhet när den franska mjukvarujätten Dassault Systèmes nyligen samlade kunder och leverantörer för 25:e året i rad på 3DExperience World. Företaget tror att AI kan förbättra världen, och satsar pengar på startups som använder sig av AI genom sin accelerator 3DExperience Labs.
Win-win för båda parter
3DExperience Labs erbjuder deltagande startups ett community av mentorer, branschfolk och kollegor. Labbmiljöerna levererar värdefull feedback och information tillbaka till Dassault om företagets mjukvara, samtidigt som man stöttar företag som vill växa.
– Vårt primära fokus ligger på företag som jobbar med hållbarhet och som därtill är disruptiva och flyttar gränserna. Samtidigt är vi alla väldigt fascinerade av AI och är intresserade av tekniken. De flesta startups som vi jobbar med använder sig också av AI på ett eller annat sätt, berättar Jillian Friot som är ansvarig för 3D Experience Lab.
Som ett exempel på ett företag man arbetar med nämner Jillian Friot BrainSightAI, ett verktyg för att bättre förstå den mänskliga hjärnan.
– Det är ett spännande företag som kombinerar AI med neuroröntgen för att se om man kan upptäcka sjukdomar tidigare och därmed minska tiden det kan ta att få en diagnos. De gör i princip en karta över hjärnan med hjälp av artificiell intelligens, förklarar hon.
En intressant fråga är hur man mäter framgång hos nystartade företag efter att de varit del av en startup-accelerator. Svaret är att det ofta är helt individuellt och beror på det enskilda företaget, menar Jillian Friot.
– Att ha en investerare och nå en finansiell milstolpe behöver inte nödvändigtvis betyda framgång för ett nystartat företag, det kan finnas andra variabler. Att överleva och fortfarande hålla sig flytande som företag fem år senare kan också vara ett mål.
Sverige viktig marknad
Den svenska marknaden är väldigt intressant för Dassault Systèmes. Inte minst eftersom många svenska företag arbetar med hållbarhet och energi på olika vis.
– Människorna i Sverige och Norden är mycket engagerade i miljöfrågan och vi ser ett intresse för vår produktportfölj från många företag. En kund med Sverigekoppling är Packsize som tillverkar paket speciellt för e-handelns behov av skräddarsydda lådformat, vilket hjälper till att hushålla resurser, berättar han, säger Gian Paolo Bassi, chef för 3DExperience Works på Dassault Systèmes.
Packsize startade i Sverige och har idag sitt huvudkontor i USA. Företaget har en automatiserad maskinlinje för paketpackning i Enköping där man tillverkar lådor anpassade till individuella produkter och dess storlek. På så vis kan man minimera mängden förpackningsmaterial och fyllnadsmaterial som används i paket.
Gian Paolo Bassi kan inte ge specifika siffror på hur det går för Dassault Systèmes i Sverige. Men marknaden i norra Europa har god tillväxt rent generellt, berättar han.
– Det är den region som haft högst tillväxt av alla när vi tittar på våra molnprodukter. Jag tror att detta delvis beror på att ni ofta är “early adopters”. Det finns också många startups i Sverige. Molnlösningar erbjuder mycket flexibilitet och motståndskraft för dem, avslutar han.