Innehåll: I denna artikel får du lära dig följande
Här har du en snabbmeny för att hitta innehållet fortare.
1. Vad en affärsidé är och funktionen den fyller
2. Kolla om din affärsidé fungerar
3. Var tredje sitter på en affärsidé, kanske du med?
4. Hur du kommer på en egen affärsidé
6. 10 exempel på kända företags affärsidéer
1. Vad är en affärsidé?
Ett företags affärsidé är till för att tydliggöra vad företaget ska syssla med. Allt blir lättare om man har ett tydligt mål för vad man ska göra. Affärsidén ger svaret på frågorna; ”Vad?”, ”Vem?”, ”Varför?” och ”Hur?”.
- Vad? – Vad är det för produkt (vara eller tjänst) som företaget erbjuder? Vilket kundbehov är det man tillfredsställer?
- Vem? – Vem vänder sig företaget till? (målgrupper)
- Varför? – Varför ska målgruppen välja just det här företagets erbjudande? Vilken är företagets unika kompetens? (Vad är man bra på?)
- Hur? – Hur når företaget sina kunder? Denna sista fråga har två innebörder.
- Hur når företaget sina kunder med produkterna? (Var får man tag på företagets produkter?)
- Hur når företaget sina kunder med sin marknadsföring? (Hur får kunderna reda på att företaget finns?)
Affärsidén fyller ett antal funktioner i företaget
Fokusering - Affärsidén anger vad företaget ska syssla med. Därmed utesluts också vad företaget inte ska syssla med. Det leder till fokusering och koncentration på kärnverksamheten.
Beslutssituationer - När man står inför nya affärer, investeringar eller produktutveckling, stämmer man av gentemot affärsidén. Är beslutet i linje med affärsidén?
Företagskultur - Det är viktigt att förankra affärsidén hos alla medarbetarna som ett led i att utveckla företagskulturen och identifikationen med företaget.
Affärsidén delas ibland in i en yttre och en inre affärsidé. Den yttre affärsidén har då att göra med hur företaget presenteras för marknaden och når kunderna, medan den inre affärsidén behandlar hur företagets resurser används för att kunna åstadkomma det man strävar efter i den yttre affärsidén.
Ett företags affärsidé är utgångspunkten som allt annat utgår från. Det som skiljer företags affärsidéer från de mål som även andra typer av verksamheter har är att det syftet med affärsidén är att företagets syfte är att tjäna pengar.
2. Fungerar din affärsidé?
När en företagsidé dyker upp kommer det ofta många följdfrågor: Kan den fungera? Har någon redan gjort den eller är jag först? Är det denna idén som kommer att lyfta?
Ta reda på om den fungerar: Börja med att studera marknaden noggrant. Här är några frågor som du kan ställa dig själv för att se om din företagsidé är något att satsa på.
- Ligger din affärsidé rätt i tiden?
- Finns ett behov av din produkt eller tjänst? (Om ingen vill köpa eller använda det du har att erbjuda är det bortkastad tid)
- Är den unik? Om inte, vad utmärker din affärsidé från konkurrenternas? (Den behöver inte vara unik)
- Hur kommer det att se ut i framtiden, behövs det fortfarande då?
- Påverkas den av konjunktursvängningar?
Läs om hur du skriver en affärsplan.
TÄNKVÄRT: Det sägs att varje människa har minst fyra affärsidéer per år som skulle innebära att man blev miljonär, om man bara tog tag i det.
Det påståendet stärks av en undersökning som visar att:
3. Var tredje har en affärsidé
Siffror från bland annat Tillväxtverket visar på att var tredje person har en affärsidé även om bara var tionde person har eget företag. Dessa siffror visar på en positiv tendens att fler företag kan komma att startas. Enligt Entreprenörskapsbarometern kan 49 procent av Sveriges befolkning tänka sig att bli företagare. Anledningen till att många trots detta stannar kvar på sina arbeten istället för att starta sitt företag är på grund av krångliga regler eller en ekonomisk osäkerhet som nyföretagandet innebär.
I och med att allt fler personer lockas till att och vill starta företag så krävs det att man har en bra idé som kan fungera. Det behöver finnas ett underlag och ett behov för att företaget ska kunna lyckas. Men hur finner man den där lysande idén som kommer locka kunder till just ditt företag? För att hjälpa dig på traven har jag här listat fem källor där många lysande idéer kommit till.
4. Så kommer du på en egen affärsidé
”Om jag bara hade en affärsidé så skulle jag starta eget”. Så tänker nog många. Kanske du med?
Ordet affärsidé är laddat och väcker känslor. En bra affärsidé är bra att ha men långt ifrån allt som behövs för att starta eget och lyckas med företaget.
För framgångsrikt entreprenörskap behövs framförallt en stark vilja att lyckas där själva genomförandet är avgörande. Att ha en bra idé att luta sig mot är så klart ändå till en stor fördel och nu ska vi gå igenom några olika sätt hur du kan stimulera din kreativitet och förhoppningsvis ska det hjälpa dig en bit på vägen till att komma på din helt egna affärsmöjlighet. Har du redan en affärsidé klar så kanske dessa rader kan hjälpa dig att förbättra den.
En unik eller kopierad affärsidé?
En affärsidé behöver inte vara unik. Det är mycket viktigare att DU brinner för den och tror på det du gör. Många gånger är det till och med tvärtom. En unik affärsidé är ju inte tidigare testad. Funkar den över huvud taget?
Om du i stället glömmer ordet unik och fokuserar på vad du tycker om att göra så har du mycket större chans att lyckas. Forskning visar att 9 av 10 startförsök är imitationer av redan befintliga affärsidéer. Överlevnadsgraden är lika för båda, men det tar längre tid att skapa intäkter för innovationer. (Källa: Forum för företagsforskning)
Vad är du bra på och vad tycker du om att göra?
Ofta tycks dessa saker gå hand i hand. Dessa färdigheter eller talanger kan vara ett område där du snabbare kan starta eget inom. Du sitter ju redan på kunskap. Många starta eget inom just det området de jobbar inom eller en hobby som de gillar att hålla på med.
Att få en affärsidé serverad av någon annan är kanske inte heller optimalt. ”Själen” i idén finns många gånger i den som kommit på den. Därför är det heller ingen risk att berätta om den för andra. Det kan i stället hjälpa till att utveckla den. Om den ifrågasätts kan det få dig att tänka om eller komma på en ännu bättre idé.
Blir du ifrågasatt så lär du dig att försvara din idé vilket får dig att tro på den ännu mer. För du kommer att bli ifrågasatt, var beredd på det. Försök att inte ta det personligt utan se i stället på det som ett sätt att utveckla din idé genom feedback från andra. Det kan till och med bli så att du märker att den inte var så bra som du inledningsvis tyckte. Det kan kännas tungt men samtidigt så slipper du lägga mer tid på en affärsidé som du kanske får ännu större motgångar med längre fram.
Titta dig omkring – kan du förbättra någon annans affärsidé?
Ett annat sätt att komma på en affärsidé är att leta upp en tjänst eller produkt som du tycker är spännande men som du tror att du skulle kunna göra eller utföra ännu bättre. Vad du än gör och vad du än är, försök att ständigt tänka – vad kan förbättras? Att utveckla och förbättra en redan fungerande affärsidé kan vara en smart väg att ta.
Var ständigt vaksam och var beredd när den dyker upp
Om du är beredd på att hitta en affärsidé så kommer den att dyka upp. Om du inte är beredd så spelar det ingen roll om självaste Richard Branson eller Elon Musk delar med sig av en affärsidé – du kommer ändå inte att se den. Så gör dig förberedd genom att läsa och göra saker som ökar din kreativitet. Öva upp dig på färdigheter du kan tänkas behöva när du väl ska starta igång ditt företag. Om du förbereder dig så kommer din affärsidé kanske snabbare än du kan ana. Medans om du sitter och väntar och inget gör så kommer den troligtvis aldrig.
När du reser
Är du på resande fot så kan det ofta dyka upp nya idéer, om man är vaksam. Om du är utomlands så finns där säkert en uppsjö av produkter eller tjänster som inte finns i Sverige. Går det att ta hem dem eller låna deras koncept? Vill de expandera och söker någon som kan sköta försäljningen i andra länder? Fråga dem!
Internet är fullt av affärsidéer
När du är ute och surfar på nätet så gäller samma sak. Försök att hitta en sajt med en tjänst som inte finns i Sverige eller som redan finns men som du kan förbättra eller använda delar av. Tradera är ett bra exempel där de tog en redan väl fungerande affärsidé (Ebay) och startade den i Sverige. De sålde senare Tradera till Ebay för runt 400 miljoner kronor. Detta är inget ovanligt exempel även om summan är ovanligt hög.
Missa inte: Vi bjuder på 32 affärsidéer som du kan använda
5. Ställen att hitta din idé på
I tidningen Harvard Business Review listade de för några år sedan fem tips för att själv hitta en idé. Här är en sammanfattning.
Vad saknar du?
Att finna en lösning som ännu inte finns på ett problem som du själv upplever är den vanligaste källan till en affärsidé. Se dig omkring, finns det något som du funderat över utan att finna svaret på? Är det någon pryl du tänkt skulle kunna passa in i och underlätta din vardag som ännu inte finns. I så fall är det nog något som fler saknar och som kan ge dig en fantastisk start på en givande karriär. Kent Plunkett, grundaren av Salary.com kom på idén till sitt företag när han insåg att han inte visste hur mycket han borde betala sin assistent. För att lösa problemet tog han reda på det och startade en sida med information om lönerna för alla yrken. På så sätt kunde han lösa samma problem för många andra arbetsgivare och företaget blev en succé.
Någon kunnig i din omgivning
Att hitta någon kunnig att starta företag med kan vara en lysande idé. På så sätt kan ni tillsammans se vad ni kan och utveckla er affärsidé efter era förutsättningar. Ett tips är att finna någon i din skola eller på din arbetsplats som delar ditt intresse. Statistiken visar att detta kan vara lösningen för dig. Av de 39 företag som startats efter 2003 och nu värderats till över en miljarder dollar är nästan hälften startade av grundare som träffats i skolan.
Följ din passion
Se till dina intressen och följ din passion. Det är ett vinnande koncept som fungerat för många. Kan du tänka dig något roligare än att kunna jobba med det du älskar? Fundera på om du har en hobby som i själva verket skulle kunna bli ditt jobb? Tycker du om att göra något speciellt som kan uppskattas av många? Ja då kanske du har hittat din nisch. En av de viktigaste faktorerna för att nå framgång är att kunna fokusera. Arbetar du då med det du älskar så blir det automatiskt lättare att fokusera på uppgiften och målet. Här gäller det att kunna vända sin arbetslivserfarenhet och sina fritidsintressen till fullfjädrade företag.
Eller: Följ INTE din passion, jaga möjligheter i stället
Vad saknar kunden?
Efter att ha arbetat i en bransch under en lång tid kan man ofta se vad kunderna behöver som företaget man arbetar på inte erbjuder. Om du använder den erfarenhet som du fått och hittar ett kundbehov som inte är tillfredsställt så kan du vara på väg mot en rik framtid. Det kan vara så att du arbetat i eller runt en bransch i många år innan du ser kundbehovet och startar ditt företag som är direkt relaterad till det kunden vill ha. I fortsättningen kan det därför vara bra att se dig om på jobbet och fråga kunderna vad de är ute efter så kanske den perfekta idén kommer upp.
Sök och du kan finna
Ett annat sätt att hitta en idé är att söka bland många idéer. Googla, läs tidningar och fråga människor i din närhet. Vad finns det som saknas och vad finns det som kan förbättras. Vilka idéer finns där ute som ingen har tagit tag i och utvecklat till ett fullfjädrat företag. En annan plats man kan titta på är att se utanför landet. Vad finns i andra länder som ännu inte finns i Sverige? Kan du starta ett företag här som saknas men som finns på andra platser? Börja redan idag att skriva upp alla dessa idéer som du kan finna i de flesta situationer. Gå sedan igenom dem en efter en och tänk efter som någon av dem kan vara just din öppning till att bli en egenföretagare.
6. Exempel på affärsidéer
Genom att formulera din idé till en eller max ett par, tre meningar, lyfter du fram själva kärnan i företaget. Det blir lätt för andra att förstå och det tvingar dig att tänka till en extra gång. Skriv ner dina tankar på papper.
Här är tio exempel på kända företags affärsidéer:
IKEA
"På IKEA är vår vision att skapa en bättre vardag för de många små människorna. Vår affärsidé går ut på att erbjuda ett brett sortiment av form- och funktionsinriktade heminredningsartiklar till så låga priser att så många som möjligt ska ha råd att köpa dem."
Volvo
"Genom att skapa mervärde för våra kunder skapar vi mervärde för våra aktieägare. Vi använder vår samlade kunskap för att tillhandahålla transportrelaterade hårda och mjuka produkter med överlägsen kvalitet, säkerhet och omtanke om miljön till krävande kunder i utvalda segment. Vi arbetar med energi, passion och respekt för individen."
Länsförsäkringar
Ägda av våra kunder och med lokal närvaro erbjuder vi en unik kombination av bank- och försäkringstjänster.
Biltema
Biltema erbjuder ett stort sortiment produkter av hög funktionell kvalitet till så låga priser att alla ska kunna ha råd att köpa dem.
H & M
Att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt.
Eniro
"Eniros affärsidé är att sammankoppla människor med människor och köpare med säljare – genom en bred, unik, relevant och kvalitativ databas."
Atlas Copco-gruppen
"Gruppens verksamhet på världsmarknaden omfattar ett brett sortiment av produkter och tjänster som möter kundens behov inom följande områden:
- kompression och expansion av luft och andra gaser samt luftbehandling
- bergbrytning, schaktning samt anläggningsarbeten
- bygg- och installationsarbeten
- industriproduktion, mekanisering och fordonsindustrins eftermarknad.
Inom dessa områden marknadsför Atlas Copco produkter under ett flertal varumärken och via olika distributionskanaler."
Aftonbladet
"Aftonbladet-koncernen ska bedriva publicistisk verksamhet inom olika medier med långsiktig ekonomisk lönsamhet."
BRIO-koncernen
"BRIOs affärsidé är att marknadsföra produkter till barn och barnfamiljer där lek, aktivitet, samvaro, utveckling/stimulans och underhållning dominerar som behov och där omsorg om barnet står i centrum. BRIO-märkta produkter riktar sig främst till små barn inom områdena lek, förflyttning/transport av små barn och barnomvårdnad där BRIOs produkter kännetecknas av genomtänkt kvalitet, omsorg och kunskap om barns behov."
Vattenfall
"Vattenfall utvecklar kundernas konkurrenskraft, miljö och livskvalitet genom effektiva energilösningar och service i världsklass."