Så här skriver författarna Michael Wahlgren och Magnus Båth i deras bok GULDLÄGE PÅ NÄTET som kom 2013 från förlaget Kalla Kulor: "Jämför med sökordsannonsering (exempelvis Google Adwords): när du slutar betala, slutar kunderna komma
i samma ögonblick".
Författarna var den gången "helt övertygade om att du kommer att kunna tjäna bra med pengar efter att ha tagit del av det som står i den här boken." Den gången utlovades att man kunde "öka sin försäljning på nätet med en metod som alla kan lära sig på en kväll" Nämligen sökmotoroptimering för alla.
Nu är det alltså dags igen;
BYGG EN PENGAMASKIN som Michael Wahlgrens och hans nya författarkollega Michael Bermans bok heter. Nu är det inte längre Kalla Kulor som gäller utan det är Bullet Point Publishing som ger ut boken. Kulorna som skulle rasa in efter en kväll med den första boken har nog uteblivit för många läsare. Men nu är det inte heller SEO som gäller längre utan just Google Adwords som rekommenderas för att få in nya kulor.
Även denna gång lockar man med stora saker i inledningen: Målet är att Jag skall kunna läsa boken på en kväll och när jag gjort det skall jag kunna göra min annonsering med Adwords mer lönsam. Fan trot.
Till en viss del är det sant.
Jag sträckläste båda böckerna med stort intresse. De är både välskrivna och en guldgruva för den som vill lära sig mer om både SEO och Adwords. Jag menar att den som letar information och litteratur om ämnet först och främst bör läsa Wahlgrens o Co böcker.
Deras generösa löften kan man överse med.
Det blir ofta så när högt begåvade människor glömmer att vi andra mera normalbegåvade inte riktigt snappar allt på en gång.
"Du vrider för hårt på din vältalighets vattenledningskran Krysostomos. Jag får ingenting alls i min lilla tesked" Så skrev poeten Nils Ferlin i ett verk 1956. Dikten håller än.
Men köp böckerna för allt i världen. Innehållet kan bli guld värt. Jag har dem ofta som kvällslektyr och de håller mig vaken halva natten...