När Dr Maxwell Maltz såg detta blev han fascinerad av det och beslutade att gå in djupare i det för att förstå varför resultaten var så olika. Forskningen som han gjorde visade att förutom den fysiska reflektion i spegeln, vi även har en bild av oss själv djupt inne i vårt undermedvetna.
Visst din fysiska kropp och utseende är viktigt för dig själv, men vår självbild som är lagrad djupt inne i det undermedvetna är det som räknas. Det är denna bild av oss själva som bestämmer din succé eller misslyckande.
Medan den riktiga du är perfekt, gränslös och alltid letar efter sätt att expandera, bli mer och bättre, är det ändå din självbild som sätter gränserna för alla områden av ditt liv.
Så om du ser dig själv som blyg, inte bra nog eller tex som en viss prestation på jobbet eller i ett förhållande, så kommer ditt beteende vara motsvarande. Detta skapar i sin tur en omvärld som speglar detta i ditt resultat.
Även om du lovar dig själv att göra det annorlunda, kommer du på lång sikt inte att avvika från den programmerade självbilden.
Ralph Waldo Emerson sa, ”Of what use to make heroic vows of amendment, if the same old lawbreaker is to keep them”
Så är det, vi kommer inte att förändra mycket på lång sikt om vi inte skapar en ny, värdig självbild som matchar det resultat vi egentligen vill uppnå.
Ett exempel kan vara en säljare som under de senaste 5 år har stått för en medelförsäljning av 50 msek. Denna person har en självbild som kommer överens med denna summa. Så låt oss anta att denna säljare i början av året lyckas att landa en ny kund som köper varor för 5 msek, då tror man att han förmodligen att sälja för 55 msek. Men i realiteten kommer det oftast rätt nära snittet ändå.
Men hur är det med Företagets ”Image”?
Menar vi här branding eller företagets varumärke? Nej absolut inte!
Du vet det där gamla uttrycket, det sitter i väggarna? Då kommer vi en bra bit i rätt riktning.
Företaget och tex företagets team består av personer, var och en av dem har en viss attityd i företaget, team och i hur de jobbar.
Även Forbes beskriver vikten av corporate image, företagets image är lika som alla personer som är aktivt i företaget, kulturen på arbetsplatsen, hur jobbar ni ihop? Vad tror ni om företaget? Hur mycket tror ni på de mål som ni ska uppnå?
När en bonde planerar sin skörd för nästa år behöver han veta hur näringen i åkern är, är den inte rätt för planerad skörd, så behöver han antingen planera om med en sort som trivs i denna näring eller tillsätta näring av rätt slag för att kunna förvänta bästa skörden.
Det är samma i företaget. Om företagets image inte är rätt behöver företagarna se till att näringen motsvarar resultatet som företaget har som målsättning.
Företagets kultur, attityd och därmed resultatet är inget annat än kompositionen av alla i företaget.
Nästa vecka kan ni läsa om hur man redan nu kan jumpstarta för det nya året!