Utvecklingen sker i en allt snabbare takt vilket kräver skarpare Time Management färdigheter av oss för att bli mer effektiva och kunna hantera våra ansvarsområden. Behärskar vi detta bättre blir det lättare att hålla en balans mellan arbetsliv och privatliv. Här är tre vassa men enkla tips.
Varför är Time management så svårt?
När Time Management ses som en aktivitet där vi hanterar enbart tid, är risken att vi rusar iväg och sätter ihop långa ”att göra listor” som bara stressar oss när vi tänker på den enorma mängden saker vi måste göra inom en allt för snäv tidsram. Konsekvenserna blir främst bortglömda saker, förseningar och frustration.
Hur kan vi lyckas med Time Management?
Hemligheten med Time Management ligger i att förstå att detta är ett koncept där det ingår en mängd olika färdigheter som man behöver kunna hantera, istället för att försöka lägga till fler extra timmar om dagen för att hantera tiden. Slutresultatet blir en framgångsrik medvetenhet om vart våra ansträngningar ska gå och en smartare användning av vår dyrbara tid där fler timmar kan gå till det som verkligen har betydelse i vårt liv.
Här är tre högst relevanta knep. Behärska dem och du kommer att öka din produktivitet och framför allt ditt välbefinnande:
1. Jobba strukturerat: Att hålla dig organiserad kan hjälpa dig att spara mycket tid och skapar en tydligare bild av vad du behöver slutföra och när. Aktiviteter som att ha en uppdaterad kalender, att veta var du enkelt kan hitta dina dokument eller anteckningar och en målsättning är några exempel på att vara strukturerad.
2. Prioritera rätt: Att bedöma var och en av dina ansvarsområden i förhållande till vad du behöver göra är nyckeln för att prioritera rätt saker. En bra metod som hjälper dig att prioritera är:
GÖR FÖRST och GENAST det som är brådskande och viktigt.
PLANERA eller GÖR SEN vad som är viktigt men inte så brådskande.
DELEGERA eller GÖR SIST vad som är brådskande men inte så viktigt.
TA BORT allt som varken är brådskande eller viktigt.
3. Ta hand om dig: Att vara strukturerad och att prioritera rätt saker frigör värdefull tid som bör gå till att ta hand om dig själv. Att vara uppmärksam på din mentala hälsa genom att förebygga stress är oerhört viktig för att du över huvud taget kunna hålla igång dina aktiviteter, må bra, vara motiverad och få chansen att hitta energi.
Att ta pauser under dagen som till exempel att ta en promenad, interagera med andra människor eller bara göra något som ger glädje är några aktiviteter som påminner oss om de små sakerna i livet som bidrar till vår återhämtning. Detta är alltid värt att göra och är framför allt den belöning vi får när vi hållit oss strukturerade och prioriterat rätt.