Tidigare prioriteringar omvärderas som ett resultat av förändrade arbetsvillkor, vilket fått medarbetare att tänka i nya banor. Bland annat uppger 51 procent av studiens respondenter att de planerar att byta jobb inom det närmsta året, på grund av exempelvis stress eller utebliven löneökning.
– Att förlora nyckelkompetens är tufft för företag och att rekrytera ny är både kostsamt och kan ta tid. Det är därför viktigt att som företag fokusera på att behålla sina medarbetare. För att kunna göra det behöver man förstå hur deras prioriteringar och värderingar har förändrats, säger Maria Duni, Nordenchef på Personio.
Undersökningen visar att faktorer som att få mer tid för familj, vänner och fritidsaktiviteter har blivit viktigare. Men även aspekter som lön och att arbetsgivaren bryr sig om den anställdes välmående spelar roll. Företagen bör dessutom inte underskatta önskan om flexibilitet för var och när arbetet kan utföras, utvecklingsmöjligheter samt företagets värderingar.
Som tur är så uppger nästan alla HR-chefer i studien att de redan vidtar någon form av åtgärd för att kunna behålla personal. Konkret handlar detta bland annat om bättre förmåner och lön, att visa medarbetarna mer uppskattning för sitt arbete samt förbättringar av arbetskulturen som i sin tur kan leda till en mindre stressig miljö.
Faktorer som har blivit mer viktigt för medarbetare efter pandemin:
- Spendera mer tid med familjen: 66 procent
- Balans i livet: 64 procent
- Få tid till fritidsaktiviteter och socialt liv: 64 procent
- Lön: 64 procent
- Att min arbetsgivare bryr sig om mitt välmående: 62 procent
- Flexibel arbetstid: 61 procent
- Flexibilitet kring var jag jobbar: 56 procent
- Förmåner: 53 procent
- Jobba för ett företag som har större syfte än att tjäna pengar: 51 procent
- Semester: 50 procent
- Karriärmöjligheter: 46 procent
Om undersökningen
Företaget Personio har undersökt hur anställda och HR-chefer på små och medelstora företag (10-249 medarbetare) över hela Europa ser på arbetslivet två år efter att pandemin startade. Studien genomfördes i Sverige, Nederländerna, Italien, Tyskland, Spanien, Storbritannien och Irland, och totalt har över 5 000 personer deltagit. I Sverige deltog 500 anställda och 102 HR-chefer i studien.
Läs mer om undersökningen här.