Rapporten från MIT Sloan Management Review belyser vikten av en genomtänkt arbetsdesign för att skapa hälsosammare och mer hållbara arbetsmiljöer.
Arbetsdesign innebär att företaget planerar arbetsuppgifter, innehåll och struktur för att nå organisatoriska mål.
MIT använder akronymen "SMART" för att presentera fem nyckelfaktorer som kan minska utbrändhet och samtidigt förbättra arbetskvaliteten:
- S för ”stimulerande arbete” – Variationsrika och utmanande uppgifter som främjar professionell utveckling.
- M för ”mästerskap” – Tydliga roller och ansvarsområden ökar känslan av att behärska sina arbetsuppgifter och bidra till organisationen som helhet. De flesta anställda vill prestera bra, men för att lyckas behöver de veta vad de ska uppnå och få feedback för att kunna utvecklas.
- A för ”autonomi” – Vikten av självbestämmande och frihet från micro management. Medarbetare med hög grad av autonomi utvecklar en känsla av ägandeskap, vilket gör dem mer kreativa, innovativa och benägna att anstränga sig mer.
- R för ”relationellt arbete” – Behovet av samhörighet och att arbeta mot ett gemensamt syfte och mål. När medarbetare har stöd från sin chef och sina kollegor hanterar de press bättre och risken för utmattningssyndrom minskar.
- T för ”tolerabla krav” – En balans mellan arbetskrav och hälsa behövs för att undvika utmattning och utbrändhet. För höga arbetskrav skapar stress men trakasserier från kunder eller kollegor är också ohållbart. Sådana situationer behöver lösas omgående.
Akronymen på engelska kommer från orden Stimulating work, Mastery, Autonomy, Relational work och Tolerable demands som vi har översatt.
Rapporten släpps i en tid då engagemanget bland anställda sviktar och utbrändhet drabbar många. Enligt PwC:s rapport Global Workforce Hopes & Fears nämner hela 38 procent av de svenska företagsledarna att de inte tror att deras verksamhet kommer att vara framgångsrik om tio år med nuvarande inriktning. Nästan 7 av 10 anger att de är nöjda med sitt nuvarande arbete, men det betyder att 3 av 10 inte är det. PWC skriver också att "svenska medarbetares tilltro till sina ledare är oroväckande låg."
Med allt fler som lider av utbrändhet blir det tydligt att en väl utformad arbetsmiljö inte bara är bra för medarbetarnas välmående, utan också avgörande för organisationens långsiktiga framgång.
Med fokus på SMART kan det för en arbetsgivare eller HR-chef vara enklare att pussla ihop en arbetsdesign som gör arbetsplatsen till ett ställe medarbetarna längtar att gå till.