På senare tid har begrepp som ”mission driven” och ”purpose driven” blivit populära vad gäller företagsstrategi. Den svenska översättningen målstyrd räcker inte riktigt till. Det handlar om att en väldigt tydlig vision ska genomsyra precis alla aspekter av verksamheten på ett företag.

Kanadensiska Shopify som erbjuder en populär plattform för både e-handel och fysiska butiker är ett exempel. Europachefen Shimona Mehta berättar att företagets vision om att vara verksamt i 100 år verkligen påverkar arbetet i vardagen.

– Det händer att folk avbryter på möten och frågar om de lösningar som diskuteras verkligen är i linje med att vara ett 100-årsföretag. Vår vision genomsyrar allt vi gör, förklarar Shimona Mehta.

Passar yngre medarbetare

Ett exempel på hur Shopifys vision påverkar verksamheten är att företagets rekrytering inte är inriktad på att lösa stundens bemanningsproblem, utan på att hitta personer med potential att växa på lång sikt. Kan man verkligen unna sig den lyxen?

– Det kan vara svårt att göra rätt sak, men om det känns tufft så är det troligtvis rätt sak att göra. Vi hade aldrig kunna växa till fler än 10 000 anställda på kort tid om vi inte hade tänkt långsiktigt när vi rekryterar, säger Shimona Mehta.

Visionen om långsiktighet är också i sig en allt större konkurrensfördel när det gäller att rekrytera kompetent personal.

– De personer födda på 90-talet som är på väg ut på arbetsmarknaden inte bara uppskattar, utan förväntar sig långsiktighet, till exempel vad gäller hållbarhet.

Pengar eller optioner

Det är minst lika viktigt att behålla personal, som att lyckas rekrytera den. Målet är att medarbetarna ska vara nöjda på jobbet och i dag innebär det att företag behöver erbjuda flexibla villkor. Shimona Mehta berättar om en smått revolutionerande nyhet vad gäller ersättning som införts på Shopify. Flex Comp innebär att anställda kan välja en fördelning mellan reda pengar och olika typer av värdepapper, som aktier och optioner, vad gäller lönen.

– Vi införde Flex Comp för två månader sedan, vilket var ett väldigt stort projekt för oss. Anställda kan ändra fördelningen kvartalsvis, berättar Shimona Mehta, som inte vill avslöja vilken fördelning hon har valt själv.

Man kanske kan invända att det kan vara riskabelt att välja att få ut en del av lönen i till exempel optioner. I så fall är det bara att ta allt i pengar.

– Folk väljer själva. Olika val passar i olika skeenden av livet. Unga människor som bildar familj och ska köpa hus kanske behöver pengar, medan äldre personer som har en stabil ekonomi kan kosta på sig att välja en andel aktier eller optioner, säger Shimona Mehta.

Tvåvägskommunikation

Om rollen som Europachef, eller EMEA-chef som titeln är, säger Shimona Mehta att det inte bara handlar om att ta emot order från Kanada.

– Det är en tvåvägskommunikation, vi i Europa kan påverka designen av nya funktioner i plattformen. Det finns stora lokala skillnader för e-handel och handel i allmänhet och det är viktigt att vår plattform kan hantera det, avslutar Shimona Mehta.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.