Det skriver Susan A Wheelan i sin bok Att skapa effektiva team, där hon redogör för sin forskning kring gruppers utvecklingsfaser och hur gruppen skall ledas i respektive fas.
Ett avsnitt i boken handlar om att bli en effektiv teammedlem. Susan Wheelan ger ett antal konkreta och handfasta råd för medarbetare. Här är några av dem:
1. Lägg inte skulden på andra för det som är ett grupproblem.
Beskyllningar har sällan faktabakgrund. Ofta läggs skuld för misslyckanden på ledaren för det som handlar om bristande samarbete i gruppen.
2. Uppmuntra klargörandet av mål, roller och uppgifter.
Ställ frågor när du inte förstår. Låt inte rädsla för att betraktas som inkompetent hindra dig. Du kan i stället bli betraktad som modig och jordnära av dina arbetskamrater.
3. Uppmuntra öppen kommunikation där alla medlemmars inlägg och feedback blir hörda.
Ta ansvar för att var och en får göra sin röst hörd.
4. Verka för adekvat fördelning av uppgifter och en stödjande kommunikation.
Se till att diskussionerna fokuserar på föreliggande uppgifter, inte på frågor som ligger utanför verksamheten.
5. Underlätta ledarens ansträngningar för att få gruppen att nå målen.
Anmäl dig frivilligt till att utföra uppgifter som behöver göras, ge ledaren råd när så krävs, skaffa dig en bild av hur andra uppfattar dig som teammedlem.
I Susan Wheelans bok Att skapa effektiva team finns en checklista med 35 frågor, där du kan testa dig själv och se hur effektiv du är som gruppmedlem.