När företag i olika sammanhang ska samla sin personal står de ofta inför valet att anlita en extern talare eller att låta en intern medarbetare eller chef stå för framförandet. Flera faktorer bidrar till att en extern talare ofta är en investering som verkligen lönar sig, i synnerhet om ni har gjort er hemläxa och är klara över ert syfte och mål med att anlita talaren.
Företag bör fråga sig själva vilket budskap de vill att talaren fokuserar på och hur han eller hon kan bidra med eller förstärka den känsla ni vill att medarbetarna ska uppfyllas av, oavsett om det handlar om att inspirera inför en förändringsprocess eller att få medarbetarna att vilja ge det där lilla extra i mötet med kunden
– Företag som väljer att anlita en extern talare i inledningsfasen av en förändringsprocess lägger ofta grunden till en effektivare förändringsprocess. Föreläsningens effekt kan hålla i sig länge om man förvaltar den på rätt sätt. En talare är också ett sätt att tillföra spetskompetens kring ett specifikt område som företaget i dagsläget saknar, säger Eva Rosengren, affärsutvecklare på talarförmedlingen Lära för Livet.
Kortare och energifyllda föreläsningar efterfrågas
För företag som planerar att arrangera en hel konferensdag med olika talare som avlöser varandra är det ett smart drag att varva interna och externa talare för bästa effekt. När en extern talare äntrar scenen tenderar åhörarna att bli mer uppmärksamma och budskapet sjunker in på ett annat sätt än om en chef eller kollega som inte är professionell talare föreläser eller håller i ett seminarium.
Att anlita en extern talare innebär inte nödvändigtvis att hyra in en person som ska hålla en lång föreläsning som tar flera timmar i anspråk. Trenden går snarare åt motsatt håll, med kortare och energifyllda föreläsningar som tillför ny kunskap. Ibland ger det allra störst effekt att låta talaren hålla ett inspirerande anförande på fyrtiofem minuter till en timme som naturligtvis skräddarsytts utifrån det budskap ni vill kommunicera.
Överväg alternativ till namnkunniga talare
Eva Rosengren uppmanar företag att inte vara alltför fokuserade på att till varje pris anlita en känd talare. Be istället en talarförmedling rekommendera alternativa talare som kan bidra till ett lika framgångsrikt resultat.
– En känd talare kan visserligen bidra till att stärka ert varumärke genom att attrahera kunder och leverantörer som ni gärna vill ha med på exempelvis ett kundevenemang, men ha i åtanke att en mindre namnkunnig föreläsare ofta kan göra ett minst lika bra jobb till en betydligt lägre kostnad. Det är en fråga om prioriteringar, säger hon.