Därför är det också viktigt att marknadscheferna stärker sin AI-kompetens, inte minst för att de stora investeringar som många företag planerar också ska ge den avkastning som de förväntar sig.
Det går att konstatera att marknadscheferna generellt ligger långt fram i användningen av generativ AI. I den färska SAS-rapporten ”Marketers and GenAI: Diving Into the Shallow End” framkommer det att 75 procent av marknadsförarna använder generativ AI i sina dagliga arbetsuppgifter. Det är en större andel än vad andra affärsfunktioner inom organisationerna når.
Men det framgår också att det mest handlar om enklare uppgifter som text- och contentproduktion. Man kan slå fast att många ännu inte upptäckt teknikens fulla kapacitet. Det är få som använder generativ AI till mer sofistikerade uppgifter som att bygga målgrupper (18 procent), analysera kundinteraktioner (16 procent) eller optimera prissättning (14 procent).
Vissa uppgifter i undersökningen visar dock att intresset för generativ-AI-verktygen växer: 36 procent använder generativ AI för att hantera kundtjänst via chattbotar och virtuella assistenter medan 30 procent utnyttjar tekniken för att skapa mer användarvänliga online-upplevelser.
Vid sidan av kompetensfrågan visar HBR-rapporten på ett par andra utmaningar som hindrar företag från att bygga kundförtroende med hjälp av martech. Många lösningar består av flera olika system som ofta är isolerade från varandra. 38 procent uppger att det är svårt att integrera ny teknik i befintliga lösningar.
Det är också flera som lyfter brister i datakvaliteten som ett hinder. Andra faktorer som gör det svårare att bygga kundförtroende är motstridiga budskap över olika kanaler (31 procent), otillräcklig kundservice (30 procent) samt innehåll som inte är anpassat efter kundernas behov (30 procent).
För att få ut mer av generativ AI och martech måste företagen ta itu med dessa utmaningar. De måste investera i utbildning på ledningsnivå. Det är helt avgörande för att i första skedet förstå teknikens möjligheter, så att man i nästa skede kan effektivisera sina arbetsprocesser och förbättra kundupplevelsen. Detta leder i slutänden till affärstillväxt.
Generativ AI har potentialen att radikalt förändra marknadsföringslandskapet, men för att tekniken ska nå sin fulla kapacitet krävs en tydlig strategisk riktning från företagsledningarna. Rätt tillämpad kan tekniken hjälpa marknadsförare att skapa mer personaliserade kundresor, förbättra riskhantering och effektivisera bearbetningen av stora datamängder. Bland de företag som redan implementerat tekniken rapporterar många såväl ökad produktivitet som förstärkt kundnöjdhet – en tydlig indikation på att generativ AI kan bli en nyckelfaktor för framtidens marknadsföring.
/Thomas Karlsson, senior rådgivare inom kundupplevelser på SAS Institute.