Allt fler svenskar drar åt svångremmen när det kommer till sina utgifter. Osäkerheten relaterat till privatekonomin gör att svenska konsumenter (39%) idag är försiktiga kring sina utgifter. Fler än tre fjärdedelar (76 procent) säger att de har minskat sina disponibla utgifter under de senaste månaderna och 70 procent säger att de sannolikt kommer att dra ner ytterligare på utgifterna.
En positiv trend är att majoriteten av svenska konsumenter tycker att hållbarhetsfrågor är viktiga. Mer än hälften (61 procent) säger att de handlar hållbart redan idag och kommer att fortsätta så eller till och med handla mer hållbart år 2023. Få är villiga att kompromissa kring detta, även i tider där levnadskostnaderna ökar.
Missa inte: 5 tips för hur du ökar försäljningen under Black Friday
– Att mer än hälften av alla svenskar prioriterar hållbarhet över snabb konsumtion gör oss på Under Your Skin väldigt glada. Vi har kommit till en tid där företag måste ställa om till att producera hållbart eftersom konsumenten ställer krav på det. Även under Black Week och i julhandeln går det att handla eftertänksamt och hållbart, vilket vi förespråkar. När efterfrågan ökar på hållbara produkter kommer även priserna kunna hållas nere på sikt, säger Lovisa Hahn Falkman som är vd på Under Your Skin som säljer veganska hår- och hudvårdsprodukter.
Konsumtionstrenden inför Black Friday och Cyber Monday positiv
Trots den ekonomiska osäkerheten planerar de flesta svenskar att spendera samma belopp eller mer i år jämfört med Black Friday och Cyber Monday 2021. Mer än hälften (58 procent) planerar spendera samma belopp under Black Friday och Cyber Monday i år som man gjorde förra året och 47 procent vill spendera mer. När det gäller Generation Z, det vill säga personer födda mellan 1995 och 2012, är köpkraften större och hela 74 procent kommer att handla lika mycket i år.
Rapporten visar vidare att svenska konsumenter fortfarande vill unna sig sociala upplevelser, såsom utekvällar eller dagar med nära och kära (34 procent respektive 32 procent).
– Det är inte förvånande att konsumenter tänker mer på sina utgifter när hushållsutgifterna ökar. Trots detta säger över en tredjedel av svenskarna att inköp av presenter till familj och vänner är fortsatt prioriterat. Detta är positiva signaler för företag, säger Susanne Holmsäter, Sverigechef på Shopify.