En bidragande faktor till den kraftiga ökningen är att många fick sin lön på måndagen, vilket gav ett extra lyft åt hela shoppingveckan. Den mest intensiva tiden under veckan var på lördagen, då det som mest genomfördes cirka 6 700 Swish-betalningar per minut.

Även snittbeloppet för Swish-betalningar har ökat. Förra året låg det genomsnittliga beloppet på 416 kronor, medan det i år steg till 476 kronor.

Urban Höglund, vd på Swish, kommenterar framgången:

– Med 15 miljoner Swish-betalningar till företag sätter vi nu rekordet på Black Week för fjärde året i rad. Trots att vi idag har en stor täckning inom e-handeln kan vi se att vi fortsätter ta marknadsandelar, vilket är otroligt roligt. Under shoppinghögtider som dessa blir det extra tydligt att svenskarna vill betala med Swish, säger han.

Höglund noterar även en positiv trend i hushållens konsumtionsmönster:

– Utifrån svenskarnas shoppingvanor under Black Week kan vi se att det har börjat ljusna lite ute i hushållen. Precis som förra året ser vi tendenser på att svenskarna väljer att invänta reatider för att spara en slant och hellre betalar med pengar man har, säger Urban Höglund.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.