"Det är för tredje året i rad nu. Vi kan se att nio procent av befolkningen är aktiva i någon typ av företagande, vilket är den högsta siffran som uppmätts även om Sverige befinner sig i den nedre delen av jämförelsen med de andra länderna," säger Broström.
Även om fler svenskar än någonsin investerar i andras företag, visar rapporten att endast en liten andel av dem som startar företag lyckas driva dem i mer än 3,5 år. Sverige ligger även lågt när det gäller förväntad sysselsättningstillväxt och företagsförväntningar på att anställa mer personal.
"Det är bara en andel om 5,5 procent av befolkningen som äger och driver ett företag som existerat längre än 3,5 år. Det är visserligen ökning, men här hamnar Sverige i botten. Man kan till och med säga att det är startandet som ökar och inte företagandet i sig," tillägger Broström.
Även om panelen på seminariet identifierade flera orsaker till dessa negativa trender, inklusive bristen på globala ambitioner bland svenska företag, finns det enighet om att det krävs ytterligare forskning för att förstå de bakomliggande dynamikerna och åtgärda utmaningarna.
Medan Sverige har stora framgångar att visa upp inom entreprenörskap, återstår det att se om landet kan adressera de faktorer som hindrar långsiktig tillväxt och hållbarhet för dess företag.