Idag utgör second hand ungefär tre procent av marknaden för sällanköpsvaror, men prognosen för 2034 visar en ökning till sju procent. Detta speglar en kraftig förändring i konsumentbeteende där hållbarhet och kostnadsmedvetenhet står i fokus.

– Second hand har gått från skam till glam. Ökat hållbarhetsfokus och en allt mer prismedveten konsument har gett försäljningen extra fart. Second hand är numera en självklar del i utbudsmixen bland både små och stora handelsföretag, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Second Hand väntas utgöra 17 procent av modehandeln om tio år

Modebranschen ser ut att vara den kategori som främst driver på second hand-trenden. För närvarande står second hand för sju procent av den totala modehandeln, men rapporten förutspår att denna andel kommer att stiga till 17 procent inom tio år. Symbiosen mellan en stark fysisk butiksnärvaro och ett växande antal populära onlineplattformar skapar stora möjligheter för utveckling.

– Svenska modeföretag satsar stort på second hand för att förlänga produkternas livslängd. Knäckfrågan blir att säkra lönsamhet även i handeln med begagnade varor. Det är ingen enkel ekvation eftersom det kräver en hel del manuellt arbete. Här tror vi att regeringen har en viktig roll att spela, säger Sofia Larsen.

Uppmaning om sänkt moms på second hand

Larsen betonar vikten av politiskt stöd för att säkerställa att den växande second hand-marknaden kan uppnå full potential. En central åtgärd som skulle kunna främja tillväxten är en sänkning av momssatsen på begagnade varor.

Idag måste näringslivsaktörer betala 25 procents moms vid varje försäljning av en second hand-produkt. Detta innebär att second hand-varor, som redan tidigare har beskattats, blir föremål för dubbelbeskattning. Efter den fjärde försäljningen av samma produkt har alltså momsen på produkten mer än dubblat det ursprungliga  priset.

Exempel: En vara som säljs för 100kr+moms som säljs fyra gånger kostar den fjärde gången 244kr.

144kr går till staten.

– Nu är tiden kommen för att se över momssatsen på second hand-produkter. Den är för många aktörer ett direkt tillväxthinder. Är regeringen allvarlig i sin ambition om en grön omställning har de här öppet mål. Att sänka momsen är att skapa incitament för fler företagare att erbjuda second hand-försäljning, samtidigt som det kommer innebära ett ökat kundflöde. Det är inget att vänta på, avslutar Larsen.

Second hand, en gång sett som ett alternativ för få, verkar nu vara på väg att bli en hörnsten i den svenska handeln. Med ökat fokus på hållbarhet och fler företag som anammar den cirkulära ekonomin, ser framtiden ljus ut för den begagnade marknaden.

Toppköpen inom second hand

Summan av kategorierna överstiger 100 procent, eftersom många respondenter handlat i flera kategorier under månaden.

  1. Mode (49%)
  2. Möbler och heminredning (35%)
  3. Böcker, tidningar m.m (28%)
  4. Barnartiklar och leksaker (22%)
  5. Hemelektronik (10%)
  6. Sport- och fritidsprodukter (10%)
  7. Skönhets- och hälsoprodukter (9%)
  8. Byggvaror inkl. verktyg (8%)
  9. Tillbehör till bil-, båt, och mc (6%)
  10. Ur, smycken och guld (6%)
  11. Annat (14%)

Källa: Svensk Handel


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.