Däcktestet fokuserade på dimensionen 215/55 R17, vilket är en storlek som passar flertalet vanliga bilar. Testerna omfattade utvärderingar av däckens kör- och säkerhetsprestanda, komfort, ekonomi, och livslängd. Enligt Stjernvall är det viktigaste att först och främst ta hänsyn till däckets trafiksäkerhetsegenskaper när man väljer nya däck. Han påpekar dock att däckindustrin kan vara en djungel för konsumenter, där tillgång till oberoende testresultat och information utöver standardmärkningar som EU:s däckdekal är avgörande för ett välgrundat beslut.
Många bilägare uttrycker osäkerhet när det gäller att navigera i däckhandlarnas rekommendationer, med betänkligheter kring om råden verkligen är i kundens bästa intresse eller om de mer reflekterar butikens vinstmarginaler. Stjernvall betonar att det sällan ligger någon välgörenhet bakom försäljarens förslag på billigare alternativ, vilket gör det ännu viktigare för konsumenter att göra läxan och söka efter oberoende information.
Med denna nya insikt hoppas Riksförbundet M Sverige att svenska bilister ska bli bättre rustade för att göra klokare och mer ekonomiska val när det är dags att byta ut sommardäcken.
M Sveriges råd om sommardäck
- Byt till sommardäck. Kör inte med dubbfria vinterdäck, de ska inte användas på sommaren. Bromssträcka och övriga köregenskaper försämras avsevärt.
- Spara pengar – strunta i däckhotellet.
- Det är viktigt både för trafiksäkerheten, ekonomin och miljön att välja bra däck med rätt egenskaper som håller länge.
- Ta del av oberoende däcktester när du ska välja däck.
Så har de räknat: Tidningen Motor har i ett exempel jämfört kostnaden att köpa och använda fyra nya däck. Goodyear Efficient Grip Performance 2 kostar 2 000 kronor styck, en totalkostnad på 8 000 kronor. Baserat på den uppmätta avnötningen i testet går det som mest att köra 6 500 mil med däcken. Laufenn S Fit EQ+ kostar 1 700 kronor styck, men presterar märkbart sämre och är nedslitna efter endast 2 530 mil. Dessutom ökar bränsleförbrukningen med 0,1 liter per 100 kilometer. Under 6 500 mil kostar det extra bränslet drygt 1 200 kronor och för att ersätta de nedslitna däcken behövs ytterligare två omgångar Laufenn-däck. Räknat på totalt 2,6 omgångar Laufenn-däck blir totalkostnaden 18 880 kronor jämfört med 8 000 kronor för Goodyear-däcken. Däckverkstadens kostnad för att skifta däck på bilens fälgar tillkommer.