September brukar vara en svag försäljningsmånad för e-handeln. I år var dock omsättningen lägre än samma månad i jämförelse med både 2021 och 2020. E-handelsindikatorn mäts i löpande priser och tar man med inflationssiffrorna från augusti är Svensk Handels bedömning att volymförsäljningen föll med cirka 24 procent. Var fjärde konsumentinköp uteblev med andra ord jämfört med september 2022.

- September var ytterligare en oerhört mörk månad för e-handeln i Sverige, och tveklöst en av de sämre månaderna på länge. Samtidigt ser vi alltjämt fortsatt stora skillnader mellan olika varukategorier där kapitalintensiva kategorier som gick bra under pandemin fortsatt har det mycket tufft, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Sammanlagt skönk omsättningen med fem procent under det tredje kvartalet.

- Efter att e-handeln nu visat negativ tillväxt åtta kvartal i rad hoppas många på att en stark Black Week och julhandel ska rädda lite av årets omsättning och resultat. Då svenskarna fortsatt håller hårt i plånboken och jagar låga priser, finns det mycket som tyder på att second hand kommer gå riktigt bra även nu i jul. Vissa internationella studier indikerar på att nära på var femte julklapp i år kommer vara en begagnad vara, säger Per Ljungberg.

Läs hela Svensk handels pressmeddelande och ladda ner rapport.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.