– Inför den här vintersäsongen gäller det att kolla extra noga att bilens dubbfria däck verkligen uppfyller kraven. Kör man på äldre däck som saknar alptopp-symbolen är det dags att köpa nya, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige.
Kraven omfattar enbart dubbfria däck, även kallade friktionsdäck eller nordiska friktionsdäck. Dubbdäck, som får användas under perioden 1 oktober till 15 april, berörs inte av samma krav. Vid vinterväglag eller befarat vinterväglag är det tillåtet att använda dubbdäck även utanför denna tidsram.
För att säkerställa trafiksäkerheten under vinterförhållanden uppmanas alla bilister att planera sitt däckbyte i god tid och se över däckens skick och märkning inför vinterns utmaningar.
Fakta om däck
- Fram till och med 30 november 2024 är även dubbfria däck som enbart är märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller "Mud and Snow" att anses som vinterdäck på bilar med en totalvikt av högst 3 500 kilo. Från 1 december måste dubbfria däck ha alptopp-märkningen.
- På släpvagnar med en totalvikt av högst 3 500 kilo anses däck med M+S-märkning som vinterdäck om de är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med 30 november 2028.
- För fordon med en totalvikt över 3 500 kilo gäller från och med 1 december 2024 att däcken antingen ska vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller vara dubbade. Undantaget är däck som inte sitter på framaxeln eller drivande axel. Är fordonets vikt över 3 500 kilo ska däck ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter när det är vinterväglag.
- Mönsterdjupet på vinterdäck på personbilar måste vara minst 3 millimeter.
- Släpfordon ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter.
- I dagsläget kräver även Tyskland, Finland, Österrike och Luxemburg 3PMSF-märkta vinterdäck, och fler länder följer.
Källa: Riksförbundet M Sverige