Det nya verktyget är tänkt att möta de ändrade behoven hos konsumenter i miljöer där begränsade möjligheter att bära kniv finns, såsom urbana områden eller vissa utomhusaktiviteter där knivar kan ses som olämpliga. "Med innovation i fokus fortsätter vi att lyssna på våra konsumenter och anpassa oss efter deras behov," tillade talespersonen.
Företagets VD, Carl Elsener Jr., har tidigare uttryckt oro över att de ökade regleringarna kring knivar och blad, särskilt i länder som Storbritannien och vissa delar av Asien, där restriktioner har skärpts. Elsener nämnde även att företaget utvecklar verktyg speciellt anpassade för olika sporter och utomhusaktiviteter, som cykling, och nämnde att de redan har ett verktyg anpassat för golfare.
Victorinox, som grundades 1884 av Karl Elsener, är också känt för att ständigt utvidga sin produktlinje, vilket inkluderar artiklar som strumpor, klockor och dofter för att möta de ekonomiska utmaningarna från Schweiz starka valuta.
Ingen specifik lanseringsdatum har ännu meddelats för det nya verktyget. Företaget understryker att de fortsätter att hålla innovationen vid liv för att möta globala marknadsutmaningar och konsumentbehov.