Investeringarna i influencer marketing ökar dramatiskt. Allmänna siffror för branschen globalt är 240 miljarder kronor enligt influencer marketing hub. Samtidigt anger två av tre marknadsförare att de ska öka investeringarna i influencer marketing och enligt en Meltwater rapport anger 25 procent av svenska företag att de kommer använda en byrå i sitt arbete medan hela 75 procent planerar att hantera arbetet in-house.
– Vi ser en stor tillväxt inom vårt område och byrådelen kommer öka med 35 procent under 2024. Vi ser också att många kunder vill hantera delar eller hela kampanjer själva. För att tillfredsställa detta behov har vi nu valt att släppa en öppen version av de verktyg vi själva jobbar i. Ett verktyg vi själva använder för att scouta, genomföra och analysera influencer marketing-kampanjer och som vi utvecklat under fem års tid, säger Magnus Karlsson, VD för Nine & Co Group.
Verktyget som har fått namnet CIMS, en akronym för Coordinated Influencer Management System, erbjuder marknadsförare som arbetar med influencer marketing en allt-i-ett-plattform som förenklar, automatiserar och optimerar hela processen. Med CIMS får marknadsförare tillgång till en databas med över 200 miljoner influencers världen över. CIMS täcker hela arbetsflödet, från initial kontakt till publicering av färdiga inlägg på sociala medier, och ger marknadsförare möjlighet att mäta och analysera kampanjresultat i realtid.
– CIMS är ett väldigt intuitivt verktyg. Vi får en överblick över all nödvändig data direkt. Det är både enkelt att ge feedback på profiler och att använda systemet i stort, säger Sara Sepponen, tillförordnad chef för sociala medier på resebolaget Apollo.
CIMS är byggt för att spara tid och pengar för marknadsförare, oavsett storlek på företag eller budget. Med avancerade filter och sökfunktioner kan användare snabbt hitta influencers som matchar sin målgrupp och kampanjmål. Den integrerade analysfunktionen gör det möjligt att spåra kampanjernas framgång i realtid, vilket ger ovärderlig insikt och möjliggör snabba justeringar för att maximera avkastningen.
Nyckelfunktioner i CIMS inkluderar:
- Sökbar databas med över 200 miljoner influencers: Hitta och analysera influencers baserat på en rad kriterier, från följarskara till engagemangsgrad och demografi.
- Hantering av hela kampanjflödet: Från första kontakt till färdiga inlägg på sociala medier.
- Real-tidsanalys: Följ kampanjens prestation i realtid med detaljerad statistik och insikter.
- Automatiserade processer: Spara tid med verktygets automatiserade arbetsflöden och processer.