Enligt undersökningen, som omfattade över tusen bilister, känner 61,6 procent av de svarande sig otrygga när de stannar på rastplatser under kvällstid. Skillnaderna mellan könen är stora: 77,4 procent av kvinnorna känner sig otrygga i dessa situationer, jämfört med 48,8 procent av männen.
– Undersökningen visar på stora skillnader i upplevd trygghet mellan kvinnor och män. Kvinnors markant högre upplevda känsla av otrygghet blir därmed inte enbart en trafiksäkerhetsfråga, säger Heléne Lilja.
Förutom rastplatser upplever bilister också otrygghet när det gäller att hjälpa andra som fått problem på vägen. Totalt 59,4 procent känner sig osäkra inför att stanna och hjälpa en annan bilist, och andelen är betydligt högre bland kvinnor, där nästan 80 procent delar denna känsla. Otryggheten påverkar även de som använder offentliga toaletter vid bensinmackar, där en fjärdedel av de svarande upplever otrygghet.
Riksförbundet M Sverige varnar för att den utbredda otryggheten riskerar att leda till fler olyckor, eftersom förare kan undvika att ta nödvändiga raster. Trötthet är en bidragande orsak i upp till 40 procent av alla olyckor enligt VTI, och under 2023 omkom 229 människor i trafikolyckor, där 27 procent dog i singelolyckor.
– Otryggheten är ett problem i sig, men den får också indirekta effekter. Otryggheten kan innebära att förare inte tar raster när de egentligen borde göra det. Trötthet ökar risken för misstag och olyckor och därför är möjligheten att ta pauser under långa bilresor livsviktig, säger Heléne Lilja.
Även vid parkering i okända stadskärnor under kvällstid är otryggheten påtaglig. Totalt 58,7 procent av bilisterna känner sig otrygga i dessa situationer, och särskilt höga är siffrorna för kvinnor, där 66,9 procent upplever oro, jämfört med 52,4 procent av männen.