Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, uttrycker oro över situationen och betonar att hushållen håller hårt i plånböckerna, påverkade av hög inflation och höga räntekostnader. Trots Riksbankens besked om kommande räntesänkningar, anser Larsen att åtgärderna måste vara mer offensiva för att på allvar stärka konsumenternas köpkraft.

Inom butikshandeln noteras en splittrad utveckling. Framtidsförväntningarna steg marginellt med 0,3 enheter till 91,2, framför allt tack vare ökad optimism inom dagligvaruhandeln. Samtidigt fortsätter sällanköpsvaruhandeln att visa en nedåtgående trend, där företagen brottas med både höga hyreshöjningar och minskad kundkonsumtion. "Den optimism vi såg tidigare i år är nu bortblåst," säger Larsen och uppmanar regeringen att ta sitt ansvar för att stärka hushållens köpkraft.

E-handeln uppvisar en liknande nedgång, med en minskning av framtidsindikatorn till 94,2 efter en nedgång på 2,6 enheter. Trots fortsatt högt tryck på e-handelsplattformarna är den totala köpesumman lägre än förväntat, vilket oroar branschen. "Vi ser ett stort hot från internationella onlinemarknadsplatser och är besvikna på att regeringen inte tagit upp frågan om konkurrens på lika villkor," avslutar Larsen.

Med den fortsatt dystra framtidstron ställs nu krav på både Riksbanken och regeringen att agera kraftfullt för att stärka konsumenternas köpkraft och stödja handelssektorns återhämtning.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.