Det svenska klock- och accessoarmärket Daniel Wellington har varit extremt framgångsrikt inom B2C-segmentet, men har använt en e-handelsplattform som de upplevde inte kunde möta deras framtida behov. För att kunna fortsätta erbjuda kunden den bästa upplevelsen på ett mer effektivt sätt, har man nu valt att migrera sin e-handel på samtliga marknader till Shopify.
Tidigare byggde Daniel Wellington själva nya webbshoppar för de marknader där man såg potential. Till slut hade man som företag ett femtiotal e-handelsbutiker och en komplex intern struktur.
– Vi letar ständigt efter sätt att effektivisera vår verksamhet och har alltid kunden i fokus. Beslutet att migrera till Shopify drevs av plattformens flexibilitet, skalbarhet och robusta funktioner, som gör att vi kan möta våra kunders föränderliga behov samtidigt som vi driver affärstillväxt. Vi lanserar dessutom en rad nya och spännande produkter i år, inklusive samarbeten med både små och stora namn, och här blir Shopify ovärderligt i möjliggörandet att effektivt leverera dessa till vår växande kundbas, säger Tianhao Liu, VD på Daniel Wellington.
Med hjälp av Shopify har man fått en enklare, mer skalbar och flexiblare lösning som erbjuder lokalisering av e-handeln på samtliga marknader. Som stöd har man använt sig av finländska Woolman som är en ledande Shopify- och D2C-byrå i Europa.
– Eftersom kravet på att hantera lösningen är mindre kan Daniel Wellington nu i stället fokusera på att fortsätta utveckla kundrelationen och sina fantastiska produkter, säger Teemu Tolonen som är partner på Woolman Oy.
Woolman hjälper företag att starta och driva framgångsrika online-verksamheter och använder Shopify som plattform. Tillsammans med Shopify har de hjälpt hundratals företag bygga sitt varumärke och skapa bättre kundupplevelser i stället för att kämpa med tekniska problem.
Enligt Teemu Tolonen har Shopify revolutionerat hur små eller stora företag kan bygga omnikanalverksamhet genom att erbjuda en robust och lättanvänd plattform.
– Shopifys framgångar har gjort att ekosystemet har vuxit till ett av de största i världen. Förutom att vara en plattform erbjuder Shopify även alla tredjepartstjänster för handlare med en mer eller mindre plug&play-modell. Det kan till exempel röra sig om betalningsleverantörer, lokala leveransalternativ eller verktyg för automatisering av marknadsföring.
Daniel Wellington var en kund som hade typiska problem med sin gamla e-handelslösning. Inte minst då den krävde mycket personal och förvaltning.
– Som vi alla vet har marknaden förändrats mycket och förändringarna sker snabbt. Med Shopify som plattform och vår expertis kunde vi hjälpa Daniel Wellington att bygga upp en lösning som de kan hantera på ett enklare sätt, förklarar Teemu Tolonen.
Att Daniel Wellington väljer Shopify för att växa sin affär, både i Sverige och internationellt ser Shopifys Nordenchef Susanne Holmsäter som en stor framgång för företagets affär i Norden.
– Det är ett stort steg att välja att släppa sina lokala e-handelsbutiker och i stället gå över till en plattform. Men jag är övertygad om att det kommer att bli en framgång för både Daniel Wellington och deras kunder, säger Susanne Holmström.
Både Woolmans och Daniel Wellingtons team har arbetat hårt under de senaste månaderna för att migrera produktdata från det gamla systemet till Shopify, bygga en bra användarupplevelse och ansluta backend-systemen till Shopify.
– Samarbetet har varit fantastiskt och båda teamen har trivts med arbetet och är stolta över resultaten, berättar Teemu Tolonen.