– "Halloween är en tradition som växer sig allt starkare bland svenska hushåll, vilket får positiva effekter för handeln. Såväl större delbranscher, som mer nischade butiker hoppas nu på en god försäljning," säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Halloween har blivit en viktig högtid för dagligvaruhandeln. Enligt undersökningen anger 33 procent av handlarna att Halloween är avgörande för försäljningen, en ökning från 25 procent 2023. Även inom sällanköpshandeln ser 11 procent Halloween som en betydelsefull försäljningsperiod. Trots att intresset ökar stadigt ligger svenskarnas Halloweenfirande fortsatt långt ifrån de amerikanska nivåerna, där Halloween är en av årets största konsumtionshögtider.
Totalt sett förväntas svenskarnas Halloween-konsumtion i år uppgå till cirka 1,6 miljarder kronor, upp från 1,5 miljarder i fjol. För att möta efterfrågan satsar många handlare på specialkampanjer, och inom dagligvaruhandeln planerar hela 63 procent av handlarna att erbjuda särskilda Halloween-erbjudanden – en tydlig ökning från förra årets 38 procent.
– "Det är glädjande att omsättningen förväntas öka. Handelshögtider är generellt sett viktiga för stora delar av branschen, och för vissa är Halloween en av årets mest intensiva försäljningsperioder," säger Maria Mikkonen.
Halloween stärker därmed sin position i Sverige, där allt fler ser högtiden som en välkommen anledning att pynta, klä ut sig och njuta av lite skräckblandad glädje – gärna med en söt twist.