"Det finns en kunskapsbarriär som hindrar fler svenska företag från att effektivt använda AI", säger Anna Wikland, Sverigechef på Google, till DI. Hon påpekar vikten av omfattande utbildningsinsatser kombinerat med initiativ för att främja och skapa klara ramverk. Dessa åtgärder skulle underlätta för företag och anställda att adoptera och fullt ut nyttja AI-teknologin.

Speciellt små och medelstora företag, som står för 54 procent av den totala sysselsättningen i Sverige, ligger bakom storbolagen när det gäller att integrera AI. "Med rätt fokus kan Sverige minska avståndet till de mest framgångsrika länderna och återta sin position som en digital ledare", tillägger Wikland.

Rapporten "The Economic Opportunity of AI in Sweden" belyser även hur generativ AI kan driva en produktivitetsökning som bidrar till betydande ekonomisk tillväxt i landet. En försening på fem år i implementeringen och användningen av generativ AI kan minska de uppskattade BNP-vinsterna från nio till två procent. Detta motsvarar en minskning av det ekonomiska bidraget på tio år från 500-550 miljarder kronor till 90-110 miljarder kronor.

Trots att Sverige rankas som nummer två i världen när det gäller den operativa miljön för AI, pekar rapporten på brister såsom avsaknaden av en tydlig nationell AI-strategi och efterblivenhet i innovationsnivå, AI-investeringar och tillgång på AI-expertis jämfört med de ledande europeiska länderna.

I slutet av mars tog organisationen AI Sweden initiativ till en egen nationell AI-strategi för Sverige, med en stark uppmaning till svenska beslutsfattare att konkretisera och målsätta strategin utifrån sina egna perspektiv.

Se även: "Noll procent arbetslöshet i framtidens AI-ekonomi"


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.