– Vi ser allt fler exempel på hur gig-ekonomin suddar ut gränserna mellan privatperson och yrkesutövare, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare hos M Sverige. Transportstyrelsen ställer tydliga krav på yrkesmässig trafik – krav som många av dessa gig-förare inte uppfyller.
Företagen försvarar sig med att de endast tillhandahåller en plattform, men kritiker menar att detta resonemang inte håller. Om traditionella transportbolag måste följa strikta regler, varför ska gig-företag slippa?
– När gig-ekonomins företag tillåter okontrollerade förare att delta i trafiken sätter de inte bara sina kunder utan också alla medtrafikanter i fara. Det är dags att vi ställer högre krav på dessa företag. Säkerhet ska aldrig vara valfritt, säger Sidenvall.
Riksförbundet M Sverige föreslår följande för att förbättra trafiksäkerheten:
- Obligatorisk kontroll av körkort och tillstånd: Företagen måste verifiera att alla förare har giltiga körkort och, vid behov, rätt behörighet för yrkestrafik.
- Ansvarsfördelning i lagstiftningen: Lagar bör tydligt ange att företag som förmedlar transporttjänster är ansvariga för att förare uppfyller lagstadgade krav.
- Sanktioner vid brister: Om företag inte följer dessa regler, bör det leda till betydande böter eller, vid upprepade överträdelser, förbud mot verksamhet.
Vad menas med Gig-ekonomin?
Gig-ekonomin är en del av arbetsmarknaden där man får betalt per arbetsinsats (så kallat gig) istället för att vara anställd. Detta är ofta förknippat med tjänster som till exempel att leverera mat, passa barn eller köra sopor.