"Hur många gånger under de senaste tre åren har ditt företag haft svårigheter att få betalt för en exportaffär?"
Nästan hälften (47 procent) av exportföretagen svarade att de hade haft problem en eller flera gånger.
Enligt Carl-Johan Karlsson, affärsområdeschef för SME på EKN, har det skett en betydande ökning. I de tidigare undersökningarna som genomfördes 2021 och 2022 var motsvarande andel 36 respektive 42.
Allt fler företag har kunder som inte kan betala, och det är ett problem. Även om vissa till slut får betalt är det krävande och kostsamt att jaga betalningar, särskilt för mindre företag som måste fokusera på sin kärnverksamhet, tillade han.
Minimera risken att inte få betalt
Carl-Johan Karlssons ger tre tips för minska eller nästan helt eliminera risken att inte få betalt:
1. Lägg nya kunder under lupp
Större förändringar i exempelvis verksamhet, ägarstruktur eller ledning är varningstecken som bör undersökas närmare.
2. Skriv rätt i avtalet
Vid osäkerhet, skriv in ett så kallat äganderättsförbehåll i avtalet. Då övergår äganderätten av det du säljer till kunden först när allt är betalt.
3. Försäkra er mot risken att inte få betalt
Att till exempel försäkra en affär hos EKN på tre månader till Förenade Arabemiraten på en miljon kostar omkring 5 000 kronor.