Riksförbundet M Sverige, tillsammans med andra remissinstanser, har lämnat sina synpunkter på Naturvårdsverkets förslag. Dessa ändringar skulle, enligt beräkningar, kunna leda till att priset på bensin och diesel stiger med minst en krona per liter redan till år 2026. Prisökningen är sedan tänkt att gradvis öka fram till 2040.
Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige, uttrycker oro över förslaget: "Detta kan bli en kalldusch för väljare som röstat för att diesel och bensin skulle bli billigare. Det är ett svårt mål att uppnå i ett land som Sverige där vi har långa avstånd och många är beroende av bilen i sin vardag."
Trots syftet att främja ett klimatvänligare samhälle, understryker Drabe att bränslet fortfarande kommer vara fossilt, endast dyrare. Hon betonar även vikten av att den svenska implementeringen av EU:s direktiv görs med tanke på svenska förutsättningar och mål.
Folk behöver bilen
Analys från myndigheten Trafikanalys visar dock att tidigare prisökningar på bränsle haft begränsad effekt på bilanvändningen, speciellt utanför storstäderna där alternativ till bilen ofta saknas. Man kör bilen för att man behöver den.
Förslaget väcker även frågor om dess effektivitet på internationell nivå. Konjunkturinstitutet påpekar att systemet kan leda till att minskade utsläpp i ett land enbart möjliggör ökade utsläpp i ett annat, vilket urholkar den faktiska miljönyttan.
Med införandet av ETS-2 och bortfallet av tidigare incitament som reduktionsplikten och klimatbilsbonusen, uppmanar Drabe regeringen att noggrant överväga hur hushållens ekonomiska utsatthet kan mildras. Detta för att undvika en situation där de som minst har möjlighet att anpassa sig till de högre kostnaderna blir särskilt drabbade.
M Sveriges förslag till åtgärder:
- Slopa skatten på trafikförsäkringen som infördes 2007 och som har gett staten årliga intäkter på 3–4 miljarder kronor, totalt över 45 miljarder kronor.
- Inför en skrotningspremie på 10 000 kronor. Gamla bilar är mindre trafiksäkra och är miljömässigt mindre hållbara.
- Återinför en form av klimatbilsbonus som gynnar privatpersoner på samma sätt som de som kör förmåns-/tjänstebil subventioneras genom kraftigt minskad skatt på förmånen. Förutom elbilar bör andra fordon med mycket låga utsläpp kunna ges motsvarande premier så som vätgas- eller biogasfordon.
- Utöka reseavdraget för fler sorters resor.
- Fyrdubbla glesbygdsavdraget.