"För att uppnå detta kommer ett antal problematiska marknadsföringsmetoder relaterade till greenwashing och för tidig föråldring av varor att läggas till EU:s lista över förbjudna kommersiella praxis", sa parlamentet i ett uttalande.
Mer exakt och tillförlitlig reklam
Företag bör avstå från att använda termer som "miljövänlig", "biologiskt nedbrytbar" och "klimatneutral" i sin reklam och förpackning om det inte finns övertygande bevis för att stödja dessa påståenden.
Dessutom kommer förordningen att förbjuda påståenden om att en viss vara har en "klimatneutral", "reducerad" eller "klimatpositiv" inverkan på omgivningen på grund av system som kompenserar för CO2-utsläpp.
Europeiska unionen uttryckte sitt godkännande för företag som investerar i klimatskyddsprojekt, men betonade att de inte längre kan vilseleda konsumenter genom att påstå att en produkt är "bra" enbart baserat på trädplantering.
Hållbarhet i fokus
Det nya direktivet syftar också till att öka fokus på varors livslängd för både producenter och konsumenter. Framöver kommer det att krävas att garantiinformation blir mer lättillgänglig, och en enhetlig etikett kommer att införas för att ge större synlighet för produkter med längre garantiperiod.
De nya reglerna kommer att förbjuda falska påståenden om hur länge en produkt kommer att vara. Till exempel, att säga att en tvättmaskin kan vara i 5 000 tvättar om den inte kan det under normala förhållanden. De kommer också att förbjuda att uppmuntra människor att byta ut delar av en produkt tidigare än nödvändigt, som skrivartoner. Slutligen kommer reglerna att förhindra företag från att marknadsföra en produkt som reparerbar när den inte kan lagas.
Nästa steg
Direktivet måste nu också få slutgiltigt godkännande av rådet, varefter det kommer att publiceras i Europeiska unionens officiella tidning och Sverige och andra medlemsstater kommer att ha 24 månader på sig att införliva det i nationell lagstiftning.
Vad är greenwashing?
Greenwashing är praxisen att göra falska eller överdrivna miljöpåståenden som inte stämmer överens med företagets faktiska praxis eller värderingar. Greenwashing är en bedräglig taktik som företag använder för att vilseleda konsumenter att tro att deras miljöinsatser är mer betydande än de faktiskt är.
För företag är det viktigt att ha en klar förståelse för vad greenwashing innebär. Denna feltolkning är inte bara vilseledande utan kan också skada ett företags rykte, skada kundförtroendet och i slutändan hindra framstegen mot en hållbar framtid.
Genom att undvika greenwashing och åta sig genuina hållbarhetsinsatser kan företag bygga förtroende hos konsumenter och bidra till en mer miljömedveten framtid.