Magnus Eklöv, Business Solution Manager på SD Worx Sverige, beskriver kärnan i AI-förordningen:

– "För det första måste arbetsgivarna ha en AI-policy som beskriver vad arbetsgivarna gör för att säkerställa att deras anställda har AI-kompetens, så att de är medvetna om AI och förstår dess potential och fallgropar för organisationen. För det andra bör AI-system som förbjuds av Europa förbjudas inom organisationer."

Krav på AI-policy och utbildning

Enligt förordningen måste arbetsgivare skapa en tydlig AI-policy som reglerar hur AI används inom organisationen. Policyn bör också innehålla riktlinjer för att säkerställa att medarbetarna har tillräcklig kompetens för att använda AI-system. Detta innebär inte att alla anställda behöver vara experter på AI, men att de som arbetar med AI-system ska ha den kunskap som krävs för att identifiera risker och fatta informerade beslut.

Magnus Eklöv understryker vikten av onboarding och utbildning:

– "Jag vill passa på att förstärka vikten av att genomföra onboarding av AI. En viktig aktivitet i onboarding är utbildning till personalen om AI syfte, funktion och vilket värde den är tänkt att skapa. Genom onboarding minskar risken till felaktigt användande och negativ inverkan på grund av felanvändning, missförstånd och okunskap."

Arbetsgivaren har frihet att avgöra vilka åtgärder som krävs för att säkerställa tillräcklig AI-kunskap, baserat på de anställdas tekniska bakgrund, arbetsuppgifter och AI-systemens användningsområde. Det kan handla om allt från allmän utbildning till specifika kurser för vissa verktyg och samarbeten mellan juridiska och tekniska team.

– "Vi rekommenderar att arbetsgivare skapar en AI-policy med tydliga riktlinjer för AI-användningen inom organisationen. Det kan handla om vilka applikationer som får användas av vem och på vilket sätt. I denna policy kan arbetsgivaren också ge vägledning om hur medarbetarna kan hålla sig tillräckligt AI-kompetenta. Till exempel hur man går tillväga när något förändras i organisationen eller i verktygen. AI-kunskap är trots allt inte statisk. Om en anställd byter befattning eller om de verktyg man använder förändras, måste man som arbetsgivare se till att den anställde behåller en tillräcklig AI-kompetens", säger Magnus Eklöv.

Förbjudna AI-system

Ett annat viktigt inslag i AI-förordningen är förbudet mot vissa typer av AI-system som strider mot europeiska värderingar och grundläggande rättigheter. Detta omfattar exempelvis:

Social scoring – att bedöma människor baserat på deras sociala beteende eller personliga egenskaper.

Känsloigenkänning – användning av AI för att analysera känslor på arbetsplatser eller i utbildningsmiljöer.

Organisationer måste identifiera och sluta använda förbjudna AI-system senast den 2 februari 2025. Från och med den 2 augusti 2025 riskerar företag som bryter mot reglerna böter på upp till 35 miljoner euro eller 7 % av den globala årsomsättningen, beroende på vilket belopp som är högre.

Handla nu – undvik konsekvenser

Med kort tid kvar uppmanas alla företag att omgående säkerställa att de följer AI-förordningen. Genom att införa en AI-policy, utbilda personalen och kartlägga befintliga AI-system kan arbetsgivare både undvika rejäla böter och stärka sin position i det växande AI-landskapet.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.