Rapporten Payments in the Nordics visar att valet av betallösning i butiken väger tungt då hela 64 procent av de nordiska konsumenterna uppger att de någon gång avbrutit ett köp när butiken inte haft det föredragna betalsättet. I Sverige uppger 74 procent samma sak.
När det kommer till köp i fysisk butik är konsumenterna mer accepterande än vid köp på internet men 36 procent uppger ändå att de blir frustrerade när deras föredragna betalmetod inte finns tillgänglig i butiken.
Se även: Användningen av kontanter har ökat kraftigt
– Svenska och nordiska konsumenter har höga krav när det kommer till betalningar. Vi ligger långt fram i digitaliseringen och innovationsgraden på den nordiska betalmarknaden är hög. Utbudet av etablerade betalmetoder är därför stort. Preferensen för hur man vill betala avgörs bland annat av konsumentens ålder. Det viktiga är att erbjuda en variation av betalalternativ för att inte förlora kunden när betalningen ska göras. Särskilt viktigt är det i e-handelsbutiker där många är mer kräsna än i fysiska butiker, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.
Enligt rapporten uppger 49 procent av de nordiska konsumenterna att smidighet är det viktigaste vid köp, medan 32 procent anser att säkerheten är viktigast.
– I Finland litar man mest på direktbetalning, danskarna anger kreditkort och norrmän debitkort. I Sverige är faktura det betalsätt som upplevs mest tryggt. Samtidigt ligger betalapparna i topp när vi tittar på vad de faktiskt betalat med vid sitt senaste köp. Vi har handlat digitalt i många år nu och upplever alla de etablerade betalsätten som ”trygga nog”. För många konsumenter är enkelhet och snabbhet numera det viktigaste. Också detta visar på vikten av att som e-handlare ha en bredd i utbudet av betalmetoder samtidigt som det är anpassat efter lokala attityder, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.