– Vi ser hur intresset av att handla mode begagnat växer kontinuerligt. Samtidigt ser vi att det milda höstvädret i oktober sannolikt dämpat efterfrågan på vinterkläder, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Online dominerar begagnathandeln
Även om fler konsumenter handlade begagnat under oktober var den totala försäljningen oförändrad jämfört med september. Detta indikerar att kunderna i snitt spenderade mindre än tidigare månader. Näthandeln fortsätter dominera second hand-marknaden och stod för knappt 70 procent av omsättningen, motsvarande cirka 900 miljoner kronor.
– Konsumenternas intresse för second hand växer, och svenska företag har stora möjligheter att möta detta genom innovativa lösningar, både digitalt och i fysiska butiker. Men en utmaning är att finna långsiktig lönsamhet i begagnatsegmentet, säger Mikkonen.
Begagnat allt mer populärt inför jul
Inför julhandeln förväntas nyförsäljningen dominera, men second hand-marknaden lockar allt fler julklappsköpare. Heminredning och mode, två av de mest populära kategorierna under julen, förväntas spela en viktig roll för begagnathandeln under de kommande månaderna.
– Att köpa julklappar second hand blir allt vanligare. Förra året såg vi hur var fjärde konsument planerade att köpa någon julklapp begagnat, och givet trenden vi noterat under året tror vi inte att det kommer bli färre i år, snarare tvärtom, avslutar Mikkonen.