Barnen vill ha balans
Barnen själva är medvetna om problemen och önskar ibland minska sin skärmtid. Samtidigt ser både barn och föräldrar positiva effekter av skärmarna. Föräldrar lyfter fram att skärmanvändningen underlättar sociala kontakter och lärande, särskilt när det gäller engelska och problemlösning.
– Många föräldrar ser möjligheterna med nätet, men vi får inte ducka ansvaret när utmaningar uppstår, säger Tillå.
Förbud är inte lösningen
Diskussionen om att reglera barns skärmtid genom lagstiftning har intensifierats, särskilt efter att Australien nyligen införde ett förbud för unga att använda sociala medier. Men det är fel väg att gå, menar Jannike Tillå.
– Om man är för hård med förbud finns en risk att barnen använder skärmarna i smyg, vilket minskar föräldrarnas insyn. Det viktigaste är att prata med barnen om deras upplevelser på nätet, säger hon.
Rapporten visar att en balanserad syn på skärmanvändning är avgörande. Frågan behöver diskuteras med nyans, inte i svartvita termer.
– Vi måste kunna lyfta problemen men samtidigt se det positiva med nätet, avslutar Jannike Tillå.
5 fakta från Barnen och internet 2024
- Var tredje förälder till barn 8–19 år uppger att de bråkar med sina barn om skärmtid.
- Bland barn 8–19 år använder 7 av 10 en skärm vid läggdags.
- Vart tionde barn strömmar ljudbok och vart tjugonde läser e-bok i sängen innan de ska somna.
- Ungefär hälften av alla barn 8–19 år ser främst fördelar med skärmar som dator och surfplatta på lektionerna i skolundervisningen.
- Både barn och föräldrar till barn med läs- och skrivsvårigheter som dyslexi, eller andra diagnoser som adhd eller autism är särskilt tacksamma över digitala läromedel.
Se hela rapporten Barnen och internet.