Rekommendationerna bygger på en rapport från Folkhälsomyndigheten och Mediemyndigheten som lyfter hur för mycket skärmanvändning kan påverka barns psykiska hälsa negativt.
Catarina Nylund, kurator på Bris, betonar vikten av att inte se rekommendationerna som strikta regler, utan snarare som en utgångspunkt för samtal.
– Nätet är en stor del av barns liv och vi behöver prata mer om vad barn gör på nätet och hur det får dem att må, säger Nylund.
Bris noterar att skärmtid kan vara en källa till konflikter i många familjer, och att barns upplevelser av oförståelse från föräldrar kan försvåra samtal om deras nätanvändning.
Råd till föräldrar inför samtal om skärmtid
1. Var nyfiken och utforska vad barnet gör
Prata med barnet och ta reda på vad barnet själv tänker kring sin skärmanvändning. Vad gör barnet när barnet använder nätet? Har de pratat om skärmtid i skolan idag, vad tänker barnet kring det? Vilka tider på dygnet använder barnet nätet och hur tänker barnet kring till exempel att scrolla sent på kvällen?
2. Vad betyder skärmtid för er?
Prata om vad skärmtid betyder för er familj. Räknas att se en film på paddan som skärmtid? Att facetajma med mormor? Att kolla klipp eller scrolla på ett sociala medier flöde?
3. Utgå från barnets mående
Prata om hur det barnet gör eller ser på nätet får barnet att må? När du vet vilka plattformar barnet använder och ni pratat om hur barnet tänker kring sitt eget användande, utforska hur det får barnet att må. Kom ihåg att du inte behöver vara expert på plattformar för att vara ett bra stöd, prata med varandra.
4. Hitta andra saker att göra
Om barnet ska vara mindre på nätet så frigörs tid som ni nu måste fylla med annat. Ta tillfället att prata om vad barnet gillar att göra och vill göra i stället för att använda skärmen. Finns det saker ni kan göra tillsammans?
5. Håll samtalet levande
Låt inte samtalet om vad barnet gör på nätet begränsas till att enbart handla om tid eller enskilda plattformar. Håll samtalet levande, prata flera gånger om detta och tänk på så sätt nätet som ett av många områden som påverkar barnet och som ni behöver ha en dialog om.